Amb gairebé una setmana de retard sobre les previsions inicials, ahir va sortir de l'aeroport de Perpinyà amb 12 passatgers el primer avió amb destinació Madrid operat per la companyia Air Nostrum, filial d'Iberia. El servei funcionarà durant l'estiu, fins al 24 d'octubre, i tindrà dues freqüències setmanals, els dimecres i diumenges. El director de l'aeròdrom, Denis Leluc, es va mostrar confiat que, tot i que l'estrena va ser "discreta", la ruta sigui ben rebuda pels usuaris i no va descartar que funcioni tot l'any si hi ha demanda. La ruta està adreçada a turistes nord-catalans i també a viatgers de les comarques gironines que optin per Perpinyà en comptes de Barcelona per volar a Madrid.

D'aquesta manera, després de tres anys i mig que l'aeroport de Girona deixés d'enllaçar amb Madrid, ahir el de Perpinyà li va prendre el relleu. A les dues del migdia, un avió amb 12 de les 50 places ocupades, va sortir en direcció a l'aeroport de Barajas. Així, aquest és un dels dos vols setmanals que connectaran la capital nord-catalana amb Madrid fins al pròxim 24 d'octubre, amb un preu de 119 euros l'anada i la tornada.

Leluc va treure importància al fet que l'avió ahir s'enlairés pràcticament buit, recordant que "les estrenes sempre són difícils" i que encara cal fer "molta feina de promoció per tal que la gent conegui la nova ruta". Amb tot, Leluc va voler confiar en l'acceptació del nou servei i va esperar que a mesura que s'acosti l'estiu, l'ocupació vagi creixent. Sobre l'ampliació de la nova ruta més enllà de l'estiu, Leluc va apuntat que "serà el mercat qui decideixi si el servei és rendible i si a Iberia li convé operar-lo durant tot l'any".

El fet que només s'hagin previst dues freqüències a la setmana i que no es pugui tornar el mateix dia fa, segons el director de l'aeroport, que la ruta estigui adreçada a turistes nord-catalans que vulguin visitar Madrid o el centre de la península; també per aquells que vulguin agafar connexions de vols cap a Sud-amèrica, per exemple. També va considerar que pot ser útil per als viatgers de l'àrea de Girona i de Figueres que, per estalviar-se desplaçar-se a Barcelona, optin per l'aeroport de Barcelona per volar a Madrid.

El conseller regional dels Pirineus Orientals, Marcel Mateu, va assegurar ahir que la nova ruta "té potencialitat" perquè pot donar servei a un territori molt ampli que va de Girona fins a Perpinyà i es va mostrar confiat que amb el temps creixi com han fet algunes de les 11 destinacions que ofereix actualment l'aeròdrom nord-català. Mateu també va voler deixar clar que l'aeroport de Perpinyà "no vol fer la competència al de Girona i sí complementar-lo". En aquest sentit, va afegir que el vol amb Madrid, per exemple, cobreix una ruta que ara no ofereix l'aeroport gironí i que "per preu i comoditat" pot interessar "a gent del sud".

Mateu, que també és president del sindicat de l'aeroport de Perpinyà, va destacar que les institucions nord-catalanes no han donat cap mena de subvenció a Iberia per posar en marxa el servei i que l'únic benefici que tindrà l'aerolínia espanyola és que, com la resta de companyies amb nova ruta, tindrà un descompte de taxes aeroportuàries durant tres anys.

Sense perjudicar

Des de les comarques gironines, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, va manifestar ahir que no creu que aquest vol resti potencial a la província i al seu aeroport. En tractar-se d'un vol amb només dues freqüències setmanals, Espadalé va considerar que hi haurà poca gent de les comarques gironines que es desplaci fins a la Catalunya del Nord per agafar aquesta combinació. A més, Espadalé va recordar que la connexió amb Madrid també està coberta amb el TAV.

De fet, Espadalé va reconèixer que hi ha algunes empreses interessades en recuperar el vol Girona-Madrid, tot i que no hi ha res tancat. "Cal veure quines empreses són, si són solvents i si poden oferir el vol amb garanties", va manifestar. D'altra banda, va apuntar que si es pensa en recuperar aquesta connexió aèria caldria plantejar-se que fos diària i que sortís de Girona a primera hora del matí i tornés a la nit.