L'origen de la incidència que es va produir ahir al matí a les línies gironines de Rodalies va ser un "error humà". Segons les primeres informacions de la investigació que va obrir Adif, l'avaria va començar a tres quarts de cinc de la matinada, quan un tren de mercaderies va fer un canvi de vies. Aquest comboi es trobava a les vies de la zona de la terminal de mercaderies de Girona i quan va desplaçar-se cap a les vies generals, va causar la incidència amb el canvi d'agulles. El motiu és que en el mateix moment que el tren feia el canvi de vies, hi havia un equip de tècnics que realitzava tasques de manteniment sobre la xarxa d'electrificació. Adif va assenyalar ahir que és habitual que aquestes tasques de manteniment es portin a terme durant la franja horària nocturna; de fet, amb l'objectiu de no alterar la circulació de la xarxa ferroviària. Tot i això, l'imprevist va ser que ahir, a causa d'un "error humà", el comboi de mercaderies es va voler incorporar a les vies generals al mateix temps que un equip de tècnics estava fent les tasques de manteniment d'electrificació.

En aquest instant, quan el tren estava circulant pel canvi d'agulles, es va originar el trencament del cable de la catenària. Segons va detallar Adif, el cable de contacte de la catenària d'aquest canvi d'agulles es va trencar i això va provocar que el comboi de mercaderies es quedés encallat al mig de les vies. De fet, el tren va acabar entravessat entre les vies generals i ocupant també el canvi d'agulles. La raó és que la longitud d'un comboi destinat al transport de mercaderies és superior, si es compara amb la longitud d'un tren de passatgers. Tot plegat, va acabar amb les vies que hi ha a tocar de la zona de la terminal de mercaderies de Girona sense tensió. Per això es va haver de prendre la mesura d'aturar, entre la capital gironina i Caldes de Malavella, la circulació de combois de les línies R11 i RG1 de Rodalies. Pel que fa a la primera acció que va fer l'equip tècnic d'Adif, amb la finalitat de solucionar l'avaria, va ser el condicionament de la catenària que hi havia sobre el tren de mercaderies. A més, amb la utilització d'una locomotora, es va poder retirar aquest comboi de les vies. D'aquesta manera, a les nou del matí, ja es va restablir la circulació entre Girona i Caldes amb una via.

Segona incidència

Una vegada retirat el tren de mercaderies, l'equip tècnic va acabar de reparar el costat de la catenària que es trobava pendent de condicionar. Finalment, al voltant de les dotze del migdia, ja es va donar per arreglada aquesta afectació i es va normalitzar de manera progressiva la circulació a les dues línies gironines de Rodalies. Malgrat que aquesta avaria d'ahir es va produir per un "error humà", es tracta de la segona incidència de la xarxa ferroviària convencional en una setmana de diferència. El fet és que fa just set dies, una avaria en el sistema informàtic va ser la causa d'una aturada general a totes les línies catalanes de Rodalies. En aquella ocasió, també va afectar els usuaris de la franja del matí.