Senglar a la vista. No es pot evitar l'accident i s'atropella l'animal, i tota la part de davant del cotxe queda feta malbé. Aquest és el resultat del típic accident en què hi ha implicat un animal a les carreteres de les comarques gironines. Un sinistre viari que es repeteix al llarg de tot l'any i que representa la segona causa d'accidents de trànsit a la demarcació. El cap de trànsit dels Mossos a Girona, l'inspector Pedro Castrejón, destaca que a la demarcació es registren uns 2.500 accidents de trànsit anuals en què se'ls requereix i que un 20% són causats per animals. Sense anar més lluny, el 2014 se'n van produir 470. En el 85% dels sinistres viaris hi ha presència de senglars, mentre que l'altre animal més atropellat, amb un 10%, és el gos.

Castrejón destaca que són fets de "complexitat baixa, és a dir, amb danys materials" tot i que "puntualment ens hem trobat amb accidents greus i fins i tot mortals". Així va ser, per exem?ple, el primer accident de l'any 2015, el 2 de gener a Pals, en què va morir l'acompanyant d'un motorista. El cap de Trànsit va explicar que es va produir perquè a la C-31 va haver-hi un sinistre d'un turisme que va atropellar un senglar i l'animal va quedar al voral. El ciclomotor, que anava pel voral, va xocar amb el senglar i els dos ocupants van sortir projectats.

El 16 de juny de l'any passat també es va produir un altre accident mortal amb un senglar implicat, amb un atropellament de matinada. L'animal va quedar al tercer carril i un turisme que circulava pel carril esquerre va fer una maniobra evasiva. El cotxe va bolcar i va morir un dels passatgers.

El porc senglar és el protagonista de la majoria d'accidents amb animals. La causa és el creixement exponencial que ha tingut la població de l'animal. Puntualment, i amb autorització del Servei Català de Trànsit (SCT), els Agents Rurals i la Federació de Caçadors fan batudes controlades i els Mossos se situen a les vies per fer talls o alentir la circulació.

La presència de senglars ha augmentat i també la circulació de vehicles, de manera que també han crescut els accidents en els darrers cinc anys. El 2010 hi va haver 263 accidents amb animals; el 2013, 464 i l'any passat, 470.

Els mesos entre octubre i gener són els que més sinistres hi ha, perquè l'espècie està en zel. L'accidentalitat també augmenta, indica l'inspector Pedro Castrejón, perquè és a la tardor-hivern quan es fa fosc més aviat i hi ha menys visibilitat, i de nit és quan es mouen aquests tipus d'animals.

Més accidents a l'Empordà

Les comarques gironines que han registrat més sinistralitat amb animals en els últims cinc anys són l'Alt Empordà -565- i la Selva -488-, seguides del Baix Empordà -307- i Gironès -305.

La C-66 n'és la reina, sobretot el tram que transcorre entre el Pla de l'Estany i Besalú, que ha acumular 206 accidents els últims cinc anys. Per la seva banda, la N-II registra un índex alt d'accidents amb animals -176-, sobretot al tram de l'Alt Empordà. El mateix nombre de sinistres viaris hi ha hagut a la C-63 entre Lloret i la Vall d'en Bas.

D'altra banda, a la N-260, al seu pas per l'Alt Empordà, s'hi han produït 164 sinistres, mentre que l'AP-7 també té un alt nombre d'accidents amb animals i se situa amb 107 des del 2010. A les vies ràpides hi sol haver passos de fauna però a l'AP-7, diu Castrejón, "l'animal ha arribat a trencar la tanca i fer-hi forats" per entrar a la calçada.

Castrejón ressalta que l'accident es pot evitar o almenys que no sigui tan greu. D'entrada, aconsella que al conductor tingui "màxima atenció quan hi ha senyalització vertical de fauna" i recorda que anar a una velocitat correcta permet fer millor una maniobra evasiva, si cal.

Amb tot, però, si finalment apareix un animal, el que no recomana és posar les llums llargues sinó les d'encreuament o tocar el clàxon. Castrejón remarca que "si el xoc amb l'animal és inevitable és millor atropellar-lo que no pas fer una maniobra evasiva que pot donar peu a tenir un accident més greu que pot acabar amb un xoc frontal o una bolcada, entre altres".

Pel que fa a la responsabilitat si es té un accident amb un animal de caça, ha canviat recentment perquè s'ha reformat la Llei de Seguretat Viària i la seva disposició addicional novena. Abans la llei deia que hi havia tres responsables, però ara ho és el conductor, compleixi o no la norma.

Només pot no ser-ho en el cas que en el lloc on de l'accident s'hi estigui fent una acció de cacera el mateix dia o 12 hores abans de produir-se el fet. Llavors, en seria responsable el titular de l'aprofitament cinegètic. L'altre cas que eximeix el conductor és quan el titular de la via no té bé la senyalització o el tancament de la carretera. Llavors, la policia determinarà qui és el responsable.