Impressiona veure homes fets i drets, amb esquenes i braços de remers, plorant com nens. Igual que impressiona una església de Santa Maria dels Turers plena a vessar -literalment perquè la gent que no hi cabia vessava per la porta i seguia la cerimònia des de l'exterior amb la mateixa tristor i capteniment que si estigués a primera fila- no ja de persones, sinó d'emocions, perquè hi ha moments a la vida, i ahir era un d'aquests, en què persones i emocions es confonen. Moltes llàgrimes íntimes i silencioses, que són més tristes i dramàtiques que les cridaneres, van caure ahir en el funeral de Carles Milla, el jove de 37 anys que va morir fa tres mesos en l'avió de Germanwings que es va estavellar als Alps.

Allà hi ha via remers i exremers del Club Natació Banyoles, ja que Milla havia practicat aquest esport en l'esmentada entitat. Hi havia treballadors de Mimasa, empresa familiar de la qual el difunt era director general, així com representants d'altres empreses del sector alimentari. Hi havia membres del Rotary Club, en la secció banyolina del qual Carles era l'encarregat de comunicació. Hi havia amics. Hi havia veïns de Cornellà del Terri i de Banyoles. Hi havia familiars desolats malgrat haver passat tres mesos des de la mort. I hi havia sobretot la petita filla de Carles Milla, asseguda al primer banc, o millor dit a les faldes -ara de l'un, ara l'altre- dels familiars directes del primer banc, aliena a tot el que allà succeïa, mirant-ho tot amb la curiositat que només tenen els petits.

I sort que hi era. Una nena d'encara no tres anys obliga a somriure, no només perquè és el símbol irrefutable que la vida segueix sinó perquè somriures és el que busca i somriures és el que ha d'obtenir. Qui és ningú per negar-los-hi? Les llàgrimes sentides dels familiars directes de Carles Milla durant tota la cerimònia comptaven només amb la treva de la petita, que es dirigia de l'un a l'altre com si fos conscient que en agafar-la a ella la tristor s'esvaïa. I segurament era així. Sort que hi era, ahir. I sort que hi ha sigut aquests tres mesos i hi serà els propers.

Fatídic avió

En aquestes li cau a terra el conillet de peluix d'orelles grosses, el conillet que en un conte perfecte li hauria regalat el pare abans de marxar per sempre a bord del fatídic avió. I el mossèn trenca el protocol per ajupir-se, collir-lo i donar-l'hi. I tota l'església deixa per uns instants de plorar i somriu amb ella quan el recupera. I la petita ens ha mostrat que la vida segueix. I només els homes de mala voluntat negaran que ho ha fet expressament, farta de veure tristor al voltant. El seu pare li va dir un dia que no s'ha d'estar trist.

Canvi de bitllet

Carles Milla era el director general de Mimasa, on liderava des de l'any 2000 el canvi generacional d'aquesta empresa instal·lada a Cornellà del Terri que havia fundat el seu pare, Joan Milla, el 1986. En els últims anys l'empresa, especialitzada a oferir solucions a mida per al sector de la indústria alimentària, havia invertit tot el seu talent a aportar solucions avançades al procés d'higienització. Milla havia de volar a Düsseldorf el diumenge anterior a la tragèdia, però va decidir canviar el seu bitllet a última hora i viatjar a la ciutat alemanya el mateix dia en què s'inaugurava una fira en la qual participava la seva empresa, de manera que, fatídicament, va volar en l'Airbus accidentat. Milla havia estat remer del Club Natació Banyoles i l'empresa que dirigia va col·laborar amb l'organització de la Copa del Món de Rem del 2009.

La tragèdia de Germanwings va tenir lloc el 24 de març, quan un avió que s'havia enlairat a Barcelona i es dirigia a Düsseldorf es va estavellar als Alps i les 150 persones que hi viatjaven van morir. Segons van revelar les caixes negres, el copilot va estavellar deliberadament l'aparell. A banda del banyolí Carles Milla, a l'accident també van morir dues responsables de l'empresa Inoxpa de Banyoles i un dels socis de l'empresa Dinox, de Cornellà del Terri.

Dilluns a la tarda va aterrar a Barcelona l'avió de Lufthansa que transportava més de 30 fèretres de la tragèdia. Era el segon vol especial organitzat per la companyia alemanya, que dimarts de la setmana passada va traslladar les primeres víctimes a Düsseldorf.