L´alta sinistralitat a les carreteres s´ha cobrat 16 vides a la província de Girona des de principis d´any. A fi d´evitar-ho i perquè l´accidentalitat vagi a la baixa, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha decidit instal·lar nous radars de tram. Justifica el projecte en què els experts coincideixen que les petites reduccions en la velocitat de circulació comporten notables disminucions d´accidentalitat i mortalitat.

En total s´instal·laran dos nous aparells a la xarxa viària gironina. Un d´ells es col·locarà a la N-II al seu pas per l´Alt Empordà. N´hi haurà dos per controlar els dos sentits del tram de carretera que transcorre entre Agullana i Capmany. Es controlarà la velocitat durant 2,9 quilòmetres tant en sentit Figueres com en direcció la Jonquera.

L´altra instal·lació es farà a la C-66 i comprendrà també dos aparells en ambdós sentits de la circulació -sentit Bordils i sentit Corçà- durant 8,7 quilòmetres entre els municipis de Corçà, Rupià, la Pera, Flaçà i Sant Joan de Mollet.

En les dues vies, la velocitat màxima és de 100 quilòmetres per hora i per tant, el que es busca és que els conductors no superin aquest límit.

Són dues carreteres on hi ha un gran volum de trànsit diari. A la N-II sobretot per la gent que va o ve de França i a la C-66 durant l´estiu, per la gent que circula cap a la Costa Brava.

Aquests tipus d´aparells registren les matrícules dels cotxes a inici i final de tram a través de càmeres, i si se supera la velocitat mitjana permesa es sancionarà el conductor.

L´objectiu és que els vehicles mantinguin sempre la mateixa velocitat i evitar situacions típiques, com és veure els conductors frenar quan saben que es trobaran un radar i que llavors segueixin conduint per sobre de la velocitat.

Aquest tipus d´aparell de control de la velocitat a les carreteres de les comarques gironines no és novetat a la província. De fet, en aquests moments ja n´hi ha tres funcionant.

El primer que va entrar en funcionament a la demarcació ho va fer al mes de maig de l´any passat. En aquest cas, però, només n´hi ha un parell en un sol sentit de circulació. Es troba instal·lat entre Cassà i Llagostera, a la C-65 i abraça un tram de cinc quilòmetres.

Des del 13 de juny

Els altres dos estan en marxa des del cap de setmana del 13 de juny i estan ubicats a la variant de Girona, a la N-II. Un d´ells es troba en el tram on hi ha els tres túnels de la variant i actualment només s´hi pot conduir a un màxim de 80 quilòmetres per hora. Es tracta d´un recorregut de tres quilòmetres.

L´altre radar de tram de la variant de Girona és ja al final d´aquesta via, entre els municipis de Quart i Fornells de la Selva. Són 4,9 quilòmetres.

La licitació de la instal·lació dels nous radars per tram comprèn la col·locació de cinc nous aparells a tot Catalunya. A més dels gironins, se´n col·locarà un a la C-16 en un tram d´uns 3,5 quilòmetres a Sant Cugat del Vallès; un a l´atura de Cercs de la mateixa via que cobrirà una longitud de dos quilòmetres, i, finalment, un a l´AP-7 a Tarragona, que tindrà un recorregut de 4,1 quilòmetres.

La seva instal·lació tindrà un valor total d´1,8 milions d´euros i un cop s´adjudiqui, segons consta en les clàusules, caldrà que l´obra es faci en un termini màxim de tres mesos.