Quan falta poc més de mig mes perquè finalitzi el període del preconcurs de creditors que l'empresa TP Ferro va presentar fa mig any, es manté la incertesa de quin serà el futur de la concessionària del túnel del Pertús. En principi, de moment tot apunta que aquesta empresa -formada per la constructora espanyola ACS presidida per Florentino Pérez i per la francesa Eiffage- no farà front al deute bancari i entrarà en concurs de creditors; per tant, en unes setmanes s'activaria el seu procés de liquidació. És per això que TP Ferro busca una altra sortida a contrarellotge, amb la idea de comptar amb el suport de l'Estat espanyol i francès. Malgrat tot, segons ha informat aquesta setmana Expansión, el Govern rebutja aportar uns 140 milions d'euros, tal com ha demanat la concessionària en última instància.

Així, l'Estat ja planteja la possibilitat d'haver d'acudir a un tribunal d'arbitratge amb els bancs creditors de TP Ferro, amb la finalitat de resoldre qui ha d'assumir la fallida de l'empresa. Tot i això, el Govern ha reiterat que no vol fer cap aportació i ha afegit que si es produeix un acord, cal que compleixi la normativa europea i que el forat econòmic no esdevingui un inconvenient en el deute o el dèficit públic. En la mateixa línia, l'Estat ha posat de manifest que una possible indemnització de la concessió equivaldria només a una part del seu valor patrimonial. Pel que fa als bancs creditors de TP Ferro, des de l'Estat encara es confia que els bancs creditors puguin assolir un acord amb l'empresa, sobre el deute del túnel del Pertús.

De fet, la concessionària es troba en aquesta situació límit a causa del baix trànsit de la línia del tren d'alta velocitat que uneix Espanya i França a través del túnel del Pertús. El pas de trens de passatgers i mercaderies és inferior al previst; per tant, TP Ferro no rendibilitza la infraestructura i tampoc pot fer front al seu deute bancari, de més de 400 milions d'euros. En aquest últim intent de l'empresa de salvar la viabilitat de l'obra amb el suport del Govern, l'empresa hauria estat fins i tot disposada a retirar la reclamació que va presentar a un tribunal d'arbitratge internacional, en què es demana una compensació a l'Estat francès i espanyol per la infrautilització del túnel.