El Departament d'Ensenyament és partidari d'utilitzar les tauletes i els telèfons mòbils com a eina educativa i, quan faltaven pocs dies per acabar el curs, va enviar instruccions als centres per tal que ho regulin. L'objectiu de la Conselleria és que cada escola i institut estableixi unes pautes clares, que compleixi tothom: alumnat, pares, docents i la resta de treballadors. A més, vol que tant els estudiants com les famílies es comprometin per escrit a fer un ús adequat dels mòbils a l'interior dels centres.

El document del Departament d'Ensenyament parteix d'un dictamen que el Consell Escolar de Catalunya va aprovar el març, en el qual defensava l'ús de les tecnologies mòbils a l'escola i donava recomanacions per fer-ho. La Conselleria que dirigeix Irene Rigau ha fet seu el gruix d'aquest informe, que incideix en qüestions com ara que les normes no són només per als alumnes sinó també per als docents -en aquest sentit, el Consell Escolar remarcava el paper exemplaritzant que ha de tenir la conducta del professorat.

"Documents per a l'organització i la gestió dels centres. Tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement" és el títol de les instruccions elaborades pel Departament d'Ensenyament, amb data del 19 de juny. A més d'explicar-hi en què consisteixen aquestes tecnologies i de quina manera s'han d'organitzar, el document recull tota la normativa existent i ofereix enllaços amb exemples i experiències que ja funcionen.

Responsable, segur i legal

La Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat vol que el Projecte Educatiu de Centre aclareixi quina és la seva visió de les tecnologies digitals i quines previsions de treball té. En opinió del Departament, "la universalització" i l'"alt potencial educatiu" de les tauletes i dels telèfons intel·ligents justifiquen la seva presència a l'escola.

Alhora, reivindica el "potencial" d'aquests estris per assolir la competència digital dels alumnes i diu que el pla de Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC) els ha d'incorporar al currículum.

A partir d'aquí, Ensenyament adverteix que cal "un codi de conducta -al voltant de l'ús dels mòbils- que potenciï la convivència" i minimitzi els problemes als centres educatius. Per aquest motiu, en les seves instruccions, insta a "desenvolupar pautes de comportament responsable, segur i legal" i assegura que introduir els mòbils a l'activitat acadèmica dóna "una oportunitat única de presentar orientacions sobre el seu bon ús". A més, el document defensa que aquesta pot ser una manera d'"articular la comunicació -sobre l'ús d'aquests aparells- entre alumnes, professors i famílies".

Regular els llocs i el moment

D'altra banda, el Departament d'Ensenyament demana que es concretin els llocs i els moments en els quals es poden utilitzar els mòbils; i també recomana que els mateixos estudiants ajudin a aplicar i a actualitzar aquestes normes.

Les instruccions enviades als centres educatius també remarquen que tota la comunitat educativa -és a dir, alumnes, famílies, professors i personal d'administració i serveis- ha de complir les mateixes regles.

La Conselleria vol que la regulació dels dispositius mòbils als centres educatius es reculli en un document, que tant l'alumnat com les famílies han de conèixer i han de signar. D'aquesta manera, Ensenyament vol aconseguir el compromís de pares i estudiants a fer un ús adequat dels mòbils a l'escola. En aquest punt, el Departament remarca que pretén corresponsabilitzar-los en el compliment de les normes -cosa que planteja que també es pot fer a través del compromís educatiu de cada centre, que les famílies signen juntament amb la matrícula del nou curs escolar.

Per últim, el Departament d'Ensenyament estableix que tant la regulació dels mòbils com les actuacions a seguir en cas d'incompliment de les regles, s'incloguin a les Normes d'organització i funcionament de l'escola.