La UdG i la Fundació Kasparov promouen l'ús educatiu dels escacs

La UdG formarà docents i investigarà si el joc influeix en l'educació dels joves i en l'adquisició de qualitats

29.07.2015 | 10:11
La signatura del conveni, ahir al matí a la Universitat de Girona.

Els escacs, un esport de pensament i un joc d'estratègia que pot ajudar a millorar algunes qualitats com la paciència o l'ordre. La Universitat de Girona (UdG) ho creu així i, per aquest motiu, ensenyarà futurs professors a usar els escacs a l'aula com a eina pedagògica. Aquesta és només una de les concrecions del conveni marc que ahir van signar la UdG, Universitat de Lleida, la Generalitat, la Federació Catalana d'Escacs i la Fundació Kasparov d'Escacs.

Una altra de les línies que engega el conveni de col·laboració està relacionada amb la recerca. La UdG ha creat l'Observatori d'Escacs i Educació, que servirà per investigar quins efectes té jugar a escacs en la formació del caràcter i el futur dels joves. Des de fa uns cursos, la UdG ja forma mestres i professors en didàctica dels escacs.

La Universitat de Girona, la de Lleida, el Departament d'Ensenyament, la Federació Catalana d'Escacs i la Fundació Kasparov ahir van signar un conveni marc de col·laboració per promoure els escacs com a eina educativa. Es tracta del primer pas d'un projecte que comença a caminar i que permetrà, a llarg termini, saber realment com influeixen els escacs en la formació dels joves i incorporar aquest esport en el dia a dia de la docència.

El conveni de col·laboració entre les entitats preveu la cooperació per dur a terme projectes i programes conjunts de recerca, de formació de personal investigador i tècnic, de pràctiques d'estudiants i de titulats, activitats de divulgació, seminaris, conferències i jornades a l'entorn d'aquesta temàtica.

Segons va explicar el president de la Fundació Kasparov, Hiquíngari Carranza, a l'Amèrica Llatina han aconseguit molt bons resultats fent arribar els escacs als joves. «En una societat amb tanta pobresa, és molt important que aconsegueixen treballar en equip i tenir una ment analítica», va explicar Carranza.

En la mateixa línia, el vicepresident segon de la Federació Catalana d'Escacs, Josep Serra, va detallar que els escacs ensenyen a «observar, penjar i jugar». «Hem fet enquestes a centres educatius que ja utilitzen els escacs i ens han explicat que aconsegueixen, per exemple, que una classe guardi silenci o que els nois siguin més ordenats, això són valors que ensenyen els escacs», va afirmar.

De fet, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat ja fa temps que desenvolupa un projecte relacionat amb els escacs, que forma professors perquè puguin transmetre coneixements als alumnes. Segons va exposar la directora general d'Educació Infantil i Primària, Carme Ortoll, des del 2012 ja s'hi ha adherit 141 centres educatius catalans i s'han format més de 270 mestres. La previsió és que el programa es vagi ampliant.

El rector de la Universitat de Girona, Sergi Bonet, va concretar que a partir d'ara crearan una comissió mixta de treball que definirà les actuacions concretes.

Una de les primeres concrecions ha estat la creació de l'Observatori d'Escacs i Educació, que investiga els efectes dels escacs en els joves. Un altre objectiu, a més llarg termini, és formar els futurs professors que estudien a la universitat perquè sàpiguen com incorporar els escacs en el seu calendari docent.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema