Abertis porta als tribunals Foment per la caiguda del trànsit al tram gironí d'AP-7

Reclama 769 milions i tem que l'Estat no compleixi el conveni de construcció de la circumval·lació de Girona

31.07.2015 | 07:13
El peatge de Vilademuls és el darrer que es va estrenar de la circumval·lació de Girona, ara fa just un any.

El 2006 es va signar un conveni entre Acesa i Foment que establia, entre altres inversions, la construcció de la circumval·lació d'autopista de Girona. Aquest acord preveia un creixement del trànsit de l'AP-7 des del 2006 i fins al 2021, quan finalitza la concessió. En el cas que no fos així, el conveni fixava que l'Estat hauria de compensar l'empresa, tal com ara demana Abertis als tribunals.

Abertis ha presentat un recurs contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) davant la negativa del Ministeri de Foment de pagar una compensació econòmica per la caiguda del trànsit a l'AP-7 de la Jonquera a Salou; per tant, inclou el tram gironí d'autopista. El fet és que Acesa (la filial d'Abertis que gestiona l'AP-7) demana 769 milions d'euros a l'Estat per aquest descens del trànsit. La reclamació de la concessionària es basa en el conveni que es va signar l'any 2006 entre Acesa i Foment. Aquest acord establia, entre altres inversions, la construcció de la circumval·lació d'autopista de Girona. A més, el conveni preveia un creixement del trànsit de l'AP-7 des del 2006 i fins al 2021, quan finalitza la concessió. En el cas que no fos així, l'acord detallava que l'Estat hauria de compensar l'empresa que gestiona l'autopista.

Per això, Abertis ara tem que Foment no compleixi el conveni del 2006 que suposava, entre altres, l'ampliació de l'AP-7 entre Vilademuls i Fornells de la Selva per disposar dels quatre carrils actuals; un tram que és gratuït per als moviments interns. A part de la construcció d'aquesta circumval·lació, l'acord determinava l'ampliació a tres carrils des de la Jonquera i fins a Maçanet de la Selva, a la demarcació de Girona (del quilòmetre 6,8 al 84,5). Pel que fa a la demarcació de Tarragona, el conveni també establia l'ampliació a tres carrils de l'AP-7 a Vila-seca/Salou, del quilòmetre 210,4 al 256,2. A més, l'acord entre Acesa i Foment preveia la implantació d'un nou sistema de peatge entre Martorell i Vila-seca/Salou.

La inversió total de les diferents construccions, segons el conveni del 2006, es va fixar en 471,2 milions d'euros, 13 dels quals corresponien a expropiacions. En el cas de la demarcació de Girona, la inversió per a la circumval·lació es va determinar en 130,4 milions d'euros; d'aquests, 6,9 milions d'expropiacions. Pel que fa al tercer carril de la Jonquera-Vilademuls i Fornells-Maçanet, la inversió es va establir en 206 milions d'euros, 2,3 dels quals per a expropiacions. Així mateix, l'acord assenyalava que l'increment que es projectava per al trànsit de l'AP-7 compensaria la inversió total. Ara bé, la realitat és que el trànsit del tram gironí d'autopista ha caigut en picat durant la crisi econòmica. Des del 2007, l'AP-7 -de la Jonquera a Montmeló- s'ha situat en una tendència negativa que, en el cas del trànsit de turismes, es va aconseguir capgirar per primera vegada l'any passat.

Recurs judicial

Per tant, davant aquest descens del trànsit, just el contrari del que preveia el conveni del 2006, Abertis ha decidit portar al TSJM l'afer, després que Foment desestimés, ara fa un mes, el recurs d'alçada interposat per l'empresa. També ha presentat a la delegació del Govern una sol·licitud d'interpretació formal del contracte concessional i del decret del 2006 sobre la garantia del trànsit. Així, Abertis va defensar ahir que la concessionària disposa de suficients dictàmens jurídics «que avalen» la seva posició. L'empresa defensa que la compensació econòmica per aquesta reducció del trànsit de l'AP-7 es troba recollida al reial decret del 2006 i que, a més, va ser «confirmada en el seu dia des de diversos estaments, tant del Ministeri de Foment com del Ministeri de Justícia».

Tot i que Abertis ha considerat que els tribunals els donaran la raó, l'empresa ha fet una provisió de 769 milions d'euros per «prudència comptable». La concessionària va valorar que aquest import cobriria el saldo acumulat -per la garantia del trànsit- fins al juny del 2015 de l'AP-7 entre la Jonquera i Salou, que gestiona Acesa.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit
Enllaços recomanats: Premis cinema