Els accidents de trànsit en xarxa viària interurbana s'han cobrat deu vides durant el primer semestre de l'any a la província de Girona. És el mateix nombre de víctimes mortals que hi va haver durant l'any passat en el mateix període. En canvi el que és destacat és el tipus de sinistre mortal que més ha crescut i que s'ha cobrat vides. Es tracta de les col·lisions frontals i les sortides de via, que han provocat sis de les 10 víctimes mortals registrades a Girona. La resta d'accidents mortals s'han produït enguany per encalç (1), fregament o col·lisió lateral (2) i un xoc amb un senglar (1).

El col·lectiu que ha patit més baixes és el dels motoristes. De fet, la meitat de les persones mortes registrades a la xarxa viària de Girona ho són. L'any passat durant aquest mateix període havien estat quatre persones i, per tant, el nombre de morts s'incrementa amb una persona. Quant al nombre de persones ferides greus, han anat a l'alça aquest primer mig any. S'ha passat de 70 a 77 en un any. El tipus de conductor que ha patit més la violència en un sinistre de trànsit és el que anava en motocicleta. En total hi ha hagut 32 ferits greus mentre que l'any passat fins al mes de juny, se n'havien produït 19. Els ocupants i conductors de turismes ferits de gravetat en canvi cauen en cinc punts, arribant a 29 persones ferides greus. Quant al nombre de sinistres amb persones ferides greus els sis primers mesos de l'any se n'han produït fins a 61, mentre que el 2014 van ser-ne 56.

Pel que fa a les comarques que concentren més víctimes mortals cal destacar l'Alt i el Baix Empordà, amb sis morts. En canvi, les comarques que més persones ferides greus concentren són les de la Selva (19) i l'Alt Empordà (14). Pel que fa al tipus d'accident que concentra més persones que han quedat ferides greus destaca enguany les sortides de via, les col·lisions frontals i les caigudes en carreteres.

Quant a la carretera que més accidents amb morts i ferits greus ha acumulat el primer semestre, es tracta de la N-260. En total han perdut la vida dues persones i nou més van resultar ferides de gravetat en accidents de trànsit. L'any anterior en canvi, els morts s'havien concentrat més a la C-35, amb dues víctimes mortals i quant a persones ferides greus, l'AP-7 i la N-II van acumular vuit persones ferides greus cadascuna.

Quant al tema de franja d'edats i per gènere, segons el Servei Català de Trànsit, els indicadors no presenten variacions significatives respecte al mateix període de l'any passat. Han mort vuit homes i dues dones. Pel que fa a trams d'edat, les víctimes mortals s'han concentrat dues entre els 15 i 24 anys; dues més entre els 25 i 34 anys; dues més tenien entre 35 i 44 anys i finalment, dues víctimes més eren de la franja d'edat d'entre 65 a 74 anys. Una víctima dels 55 a 64 anys i una tenia més de 74 anys.

Les distraccions pels mòbils

El conseller d'Interior, Jordi Jané, va fer ahir el balanç de sinistralitat viària del primer semestre i va assegurar que de les 81 víctimes mortals i 428 persones ferides greus a Catalunya en accident el que els preocupen són «les distraccions amb el mòbil durant la conducció perquè causen morts».

Les desatencions durant els primers sis mesos de l'any han estat presents com a factor concurrent en un 23% de la sinistralitat amb víctimes. Jané també va destacar ahir que les distraccions amb el mòbil, tant dels conductors com dels vianants, estan provocant un increment dels atropellaments mortals.