El desert espera dos estudiants d'Arquitectura Tècnica de la Universitat de Girona, David Salvadó i Marc Peracaula, que han decidit llençar-se a una aventura solidària tot conduint un Volkswagen Escarabat d'almenys 41 anys d'antiguitat -es va matricular l'1 de gener de 1975-. Després de recórrer els prop de 1.200 quilòmetres de carretera que separen Girona d'Algesires, el 27 de febrer de 2016 el vehicle sortirà d'aquesta ciutat cap a Tànger carregat de 30 quilos de material que es donarà als poblats del sud del Marroc. Ara, per als dos universitaris comença una cursa per adequar el cotxe i trobar patrocinadors.

David Salvadó i Marc Peracaula -de Banyoles i de Bonmatí, respectivament- tenen 21 anys i al maig, quan estaven a punt d'acabar tercer curs d'Arquitectura Tècnica, van decidir participar a UniDesert. Es tracta d'una iniciativa oberta exclusivament a universitaris d'entre 18 i 28 anys, que inclou dosis d'aprenentatge, enginy, estratègia, aventura i solidaritat; alhora que promou valors com són l'esforç, la superació personal, la perseverança o el treball en equip.

UniDesert és un raid de nou dies pel desert del Marroc en cotxes de més de vint anys perquè -segons l'organització- són més barats i robustos, estan capacitats per circular per pistes i camins i tenen una mecànica més senzilla, perquè no tenen elements electrònics. A l'hora d'escollir el vehicle, els nois han optat, precisament, per un model desaconsellat pels responsables del projecte, ja que pesa molt, és massa baix i té tracció a les rodes del darrere, totes elles característiques que el fan poc adequat per circular pel desert. Però, la debilitat de Marc Peracaula pels escarabats es va imposar a aquests inconvenients -com ell mateix reconeix- i en van comprar un de segona mà per Internet a un propietari de Girona, a qui van pagar 2.700 euros. A aquests diners, n'hi hauran d'afegir entre 1.000 o 2.000 més per preparar el cotxe i adaptar-lo a les necessitats del raid, tasca en la qual els ajuda un mecànic de la Cellera de Ter -així, la setmana passada van passar la ITV-. I és que tots dos admeten que no tenen coneixements de mecànica.

En el capítol de despeses s'hi ha de comptar la inscripció a l'aventura, que és de 1.000 € per cap. Per cobrir-ho tot plegat, Salvadó i Peracaula busquen patrocinis i volen demanar la col·laboració de l'Ajuntament de Girona i de la UdG. Els agradaria exposar l'escarabat en un lloc públic, per atreure tant possibles patrocinadors com donants de material per dur al Marroc; i que, a part de roba, molt probablement serà esportiu.

Un mapa i una brúixola

A part de l'antiguitat del cotxe -que tampoc pot superar la cilindrada de 1.300 cc, ni ser un tot terreny, un vehicle industrial o una furgoneta-, els requisits per participar a UniDesert són formar un equip de dos universitaris, tenir el permís de conduir B i passaport en regla. Per a la marxa, un mapa i una brúixola seran els únics estris que tindran al seu abast. Aquí no es tracta d'arribar primer -expliquen els nois- sinó de "seguir el camí, ser qui menys es perd i més problemes soluciona". Per ?seguretat, cada cotxe portarà una caixa negra que permetrà a l'organització tenir localitzats els participants en tot moment.

L'equip de David Salvadó i Marc Peracaula és Rodamons UniDesert, el mateix nom de la pàgina de Facebook i el compte d'Instagram que han creat per compartir l'evolució del cotxe i de tot el projecte. Aquesta no és la primera vegada que un equip gironí fa l'experiència i potser ara tampoc seran els únics, ja que els consta un equip d'Olot -amb el qual han intentat posar-se en contacte sense èxit.

L'origen de tot plegat es remunta a la presentació d'UniDesert a la Facultat, on Salvadó va decidir que volia anar. Peracaula, recorda, va preguntar "quan vaig sentir les paraules cotxe i desert". Ara que ja han formalitzat la inscripció i han començat l'adaptació del cotxe, els universitaris es miren l'aventura "amb ganes de veure altres cultures i d'espavilar-te enmig del no-res" -tal com diu David Salvadó- i "per col·laborar entre tots, pel vessant solidari" -afegeix Marc Peracaula.