Per segon exercici consecutiu, el projecte de Pressupostos Generals de l'Estat incrementa la inversió global a les comarques gironines. L'executiu del PP preveu invertir l'any que ve 64,57 milions d'euros a la demarcació, un 21% més del que va pressupostar el 2015. Tot i això, les partides destinades a obres a la carretera N-II cauen un 22%. En global, l'Estat calcula destinar 11,52 milions a la infraestructura, menys que els 14,81 milions del 2015. Són els segons pressupostos amb una davallada del conjunt de partides destinades al serial de la N-II. La inversió més forta, de 3,39 milions, és per al tram Maçanet-Sils. Els Pressupostos Generals inclouen una partida d'1,15 milions al nou arxiu històric.

El global de 64,57 milions d'euros en inversió previstos a la província queda molt enrere d'aquelles aportacions milionàries que rebia el territori amb l'obra del TAV, però són els segons comptes a l'alça de l'executiu del PP després d'anys de retallades. En relació amb el 2015, representa un increment del 21%. Llavors, la inversió prevista era de 53,34 milions.La principal injecció econòmica que l'Estat calcula fer el 2016 és a la N-II, que rebrà 11,52 milions. La partida més important, de 3,39 milions és per continuar amb el desdoblament del tram de 4,7 quilòmetres entre Sils i Maçanet de la Selva, unes obres adjudicades a finals del 2014 i on ja fa set mesos que han començat els treballs.

El Govern central també preveu altres partides per als trams del sud de la N-II. Un cop acabada l'obra al Sils-Caldes de Malavella, les inversions que fixa l'executiu del PP són per a millores del tram entre Maçanet i Tordera (un milió) i els enllaços de l'A-2 a Vidreres (un milió). A més, fora de la demarcació però que també afecta la mobilitat de les comarques gironines, l'Estat inclou una partida d'1,1 milions a la reordenació d'accessos i enllaços de la N-II a Tordera. Tot i això, el gruix de les inversions, un total de 6,8 milions, va destinat a desencallar obres de la N-II al tram nord. Hi ha previstes inversions de més o menys quantia per a tots els trams pendents de desdoblar amb duplicació de calçada entre Orriols i la Jonquera, per aconseguir l'objectiu de començar les obres al llarg del 2016. Segons desgranen els Pressupostos Generals de l'Estat, hi ha partides destinades al tram Medinyà-Orriols (890.000 euros), a l'Orriols-Bàscara (1 milió), al comprès entre Bàscara i la variant de Figueres (700.000 euros), al Figueres-Pont de Molins (630.000 euros) i al Pont de Molins-la Jonquera (500.000 euros). Aquestes previsions es complementen amb els 1,31 milions que l'Estat calcula invertir en les variants de Bàscara (800.000 euros) i Pont de Molins (510.000 euros). Finalment, hi ha 1,1 milions previstos per a obres de reordenació d'accessos i interseccions amb la N-II a l'alçada de Pontós i Garrigàs.

Un 22% menys

Tot i el compromís de començar les obres de duplicació de la N-II al tram nord al llarg del 2016, les aportacions globals que s'han consignat per a la N-II són més baixes que aquest 2015. I això tenint en compte que en l'exercici anterior ja s'havien reduït en relació amb el 2014. En concret, per al 2016 la previsió és destinar un 22% menys a aquesta carretera (passant dels 19,07 milions del 2014, als 14,81 pressupostats el 2015 fins als 11,52 milions previstos per al 2016). A banda de la N-II, el Ministeri de Foment també pressuposta altres partides -totes elles, testimonials- per a altres obres viàries a la demarcació de Girona. De fet, la consignació per a cadascuna és només de 5.000 euros. Hi ha, per exemple, tot allò que fa referència a la conversió de la N-260 en A-26, l'eix pirinenc (en els trams compresos entre Llançà i Figueres). O le?s ?obres del nou pas fronterer entre Puigcerdà i la frontera francesa.

El projecte de Pressupostos Generals també inclou una bona notícia per a Vilafant: la reivindicada rotonda de la N-260 amb una inversió de 502.360 euros. Des de fa mesos, cada dimecres a les set de la tarda veïns de la població tallen la N-260 durant mitja hora per exigir a Foment el giratori per accedir a l'estació del TAV. Davant el silenci del ministeri, s'havien fins i tot plantejat tallar l'accés a l'estació d'alta velocitat com a mesura de pressió. Una altra rotonda inclosa als pressupostos és una de les dues de l'avinguda Salvador Dalí a Figueres. Amb el mateix import que incloïen els Pressupostos Generals del 2015, l'Estat destina 1,08 milions a aixecar una de les dues rotondes que havia de construir abans de cedir la titularitat de la via al consistori.

Altres ministeris amb partides explícites per al territori són els de Cultura i el de Medi Ambient. El projecte dels pressupostos per al 2016 inclou una inversió esperada i reivindicada al territori: la que ha de desencallar la construcció de la nova seu de l'arxiu històric de Girona. L'Estat preveu destinar-hi 1,15 milions d'un cost global de 12,56. De nou, al document dels Pressupostos Generals no hi apareix enlloc el projecte del futur Museu Thyssen a Sant Feliu de Guíxols, i s'han esgotat les partides destinades a restauració de la Catedral de Girona i del Castell de Sant Ferran.

En el capítol de Medi Ambient, el projecte dels Pressupostos Generals consigna 600.000 euros al control de la regressió del litoral gironí, a la protecció i recuperació de sistemes litorals i a la dotació per a l'accés i ús públic de la Costa Brava.

Finalment, i deixant de banda els ministeris, el projecte dels Pressupostos Generals també recull quines seran les inversions de les empreses públiques a la demarcació per al 2016. En total, sumaran 39,84 milions. Adif invertirà 16,4 milions en projectes relacionats amb l'alta velocitat i 2,8 milions en les infraestructures del tren convencional. La inversió més important són 500.000 euros per al pas a nivell de Flaçà. Renfe invertirà 16,8 milions a la demarcació i el grup Enaire, 2,03 milions en obres relacionades a l'aeroport Girona-Costa Brava (la majoria, de manteniment).

Les projeccions

Destaca també d'aquests pressupostos que les projeccions d'inversions en determinades obres siguin es preveguin més ?significatives d'aquí dos i tres anys que no pas ara. Per exemple, l'A2 Maçanet-Sils rebrà el 2016 més de tres milions, el 2017 gairebé 8 i el 2018 prop de 7,5. Una situació similar passa al tram Medinyà-Orriols, Pont de Molins-la Jonquera, la variant de Bàscara, Cabanelles-Besalú o ?l'arxiu històric provincial de Girona que ara rebrà 1,15 milions, el 2017 3,5, el 2018 3,5 i el 2019 5 milions.