Amb l'objectiu de determinar quants exemplars de mosquit tigre es desplacen a través dels cotxes, un equip del Centre d'Estudis Avançats de Blanes (CEAB), que forma part del CSIC, ha liderat un projecte per calcular-ho. Aquest projecte, que el CEAB ha coordinat amb el CREAF, consisteix a fer una inspecció als vehicles que circulen per les carreteres per comprovar si hi ha cap mosquit tigre a l'interior dels automòbils. Aquest estiu s'està portant a terme la inspecció, amb la col·laboració dels Mossos d'Esquadra, mitjançant controls aleatoris als cotxes que es desplacen per les carreteres principals i secundàries de la comarca del Baix Llobregat.

Un dels coordinadors del projecte és l'investigador del CEAB de Blanes, Frederic Bartumeus, que explica que es tracta del primer estudi científic sobre el terreny que calcula quants exemplars de mosquit tigre transporten els vehicles. El motiu és que, de forma natural, el mosquit tigre és una espècie que, volant, es pot desplaçar uns escassos 500 metres de distància. És per això que aquest projecte vol determinar quina magnitud suposa el transport del mosquit tigre en automòbils. "Això no està ben quantificat", detalla Bartumeus, que afegeix que aquest estudi "pot ser útil per fer models predictius".

De fet, Bartumeus subratlla que "la presència de mosquit tigre està associada a les carreteres". "Aquesta espècie acostuma a estar vinculada a zones on hi ha xarxes viàries", destaca l'investigador del CEAB de Blanes, que considera que els cotxes són "un mitjà de transport potent" i que les dispersions a través de carreteres "són més ràpides". A més, Bartumeus avança que, en funció del resultat que s'obtingui del projecte d'aquest estiu, es plantejarà la possibilitat de fer el mateix estudi als vehicles d'altres zones de Catalunya. "Si veiem que és un projecte amb sentit, l'any que ve es podria fer a la demarcació de Girona, ja que és una zona de molt interès, sobretot a la Costa Brava, on cada estiu es produeix un flux important de cotxes", conclou l'investigador del CEAB.

En aquesta línia, Bartumeus explica que quan es fa la inspecció, es demana als conductors dels automòbils d'on vénen i cap on es desplacen. D'aquesta manera, s'obté la informació de "quins són els orígens i els destins més típics". En paral·lel, mitjançant el projecte Atrapaeltigre.com, que coordina el mateix Bartumeus, l'any passat es va determinar que un 1% dels exemplars de mosquit tigre que s'havien localitzat amb aquest projecte es trobaven a l'interior de cotxes.