Preus un 35% més alts als supermercats de la costa

L'estudi de la cadena de supermercats online Ulabox assegura que l'augment de preu pot ser del 5% al 35%

31.08.2015 | 00:00

Sol i platja. Aquesta sol ser una de les combinacions preferides dels qui tenen vacances a l'estiu. Al juliol i a l'agost, molts pobles de la costa dupliquen o fins i tot tripliquen la seva població habitual i es veuen envaïts per treballadors de la ciutat que volen desconnectar durant unes setmanes. Molts negocis aprofiten per fer el calaix de l'any -de fet, alguns només obren per aquestes dates- i els supermercats no es queden enrere.
Segons un estudi de l'equip de Research and Data Science de la cadena supermercats en línia Ulabox, els supermercats de les destinacions turístiques catalanes, en especial els de la costa, tenen uns preus més elevats en els productes d'alimentació i higiene. La diferència de l'import pot variar entre un 5 i un 35%, fins i tot comparant-los amb altres establiments de la mateixa cadena.
L'opinió general compartida sol ser que els productes estacionals, com els protectors solars, les xancletes o els gelats són més cars en les botigues ubicades a la costa. El cert, però, és que segons l'estudi d'Ulabox, no són els únics. Alguns productes de primera necessitat com ara el pa, l'arròs o la llet, o de neteja, com el xampú, tenen un import més elevat durant tot l'any en aquests establiments i un increment addicional durant el període estival.
Aquest augment de preu és patent, per exemple, en productes que es consumeixen més durant les vacances, com ara les patates fregides. Segons Ulabox, una bossa de 170 grams de primera marca té un preu de 2,10€ en un supermercat a Salou (Costa Daurada), mentre que el seu preu de venda recomanat és d'1,10€. Un altre cas que exposa la companyia en línia és la cervesa, que en un establiment de Begur (Costa Brava), el preu d'un pack de 12 llaunes ronda els 5,95€, un 35% més elevat que en una botiga d'un municipi no turístic.
El responsable de l'àrea comercial i desenvolupament de negoci d'Ulabox, David Campoy, explica que els establiments s'aprofiten de la població estacional. "Aquest col·lectiu té una voluntat de despesa més elevada i un control menys estricte perquè estan de vacances, per tant, se'n pot treure un rendiment més elevat". Un altre factor que influeix en aquest encariment, segons l'estudi, és la concentració de supermercats. A les zones costaneres sol ser baixa, per tant, hi ha molta demanda concentrada en pocs establiments.

Canvi de tendència
Segons dades de l'Idescat, cada català passa una mitjana de 27 minuts diaris comprant. Aquesta xifra, segons l'estudi d'Ulabox, augmenta en els establiments de municipis turístics perquè solen comptar amb menys superfície de venda i personal d'atenció al públic, fet que es tradueix en més desorganització, cues i temps d'espera. Així, doncs, en una setmana de vacances, haver de fer la compra suposa haver de passar-se més de 3,15 hores al supermercat. Aquesta situació fa que cada vegada més persones adquireixin l'hàbit de comprar els productes de consum per la segona residència en línia. D'aquesta manera, a més, "s'estalvien un desplaçament innecessari i poden destinar el temps a altres activitats", assenyala el CEO d'Ulabox, Jaume Gomà.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema