Els treballadors de la Direcció General de Trànsit (DGT) van ser cridats ahir a una vaga parcial i indefinida de tres hores diàries -de 12?h a 15?h- impulsada pel col·lectiu d'examinadors Asextra i convocada pels sindicats CSI-F i CGT. En total, estan cridats a la mobilització un total de 1.933 funcionaris que reclamen millores laborals i salarials. A les comarques de Girona hi ha un total de 12 examinadors i 9 d'ells ahir van secundar la vaga, a més, també se li ha de sumar que a un no li tocava examinar i que un altre està de baixa. És a dir, el 75% dels examinadors ahir estaven de vaga.

Aquesta baixa de 9 examinadors va suposar que 54 alumnes es quedessin sense poder realitzar el seu examen. Cada examinador supervisa 13 exàmens al dia, a mitja hora per prova, surt a 6 hores i mitja al dia i se li ha de sumar la mitja hora que tenen de descans. És a dir, els examinadors treballen 7 hores al dia. Només estan afectats els exàmens de cotxe i totes aquestes dades són una mitjana. El president de l'Associació d'Autoescoles de les comarques de Girona, Joan Sala, explica que «fins al dia de l'examen l'alumne no sap si el seu examinador ha secundat la vaga o no». És a dir, l'alumne es presentarà al lloc citat per realitzar la prova pràctica i si al cap d'una estona, ell i el professor veuen que l'examinador no es presenta han d'intuir que aquest s'ha unit a la vaga.

«Els diners no es perden, simplement es passa l'examen a una altra convocatòria», explica Sala, «però el problema és que ara les convocatòries estan molt plenes i no se sap quan es podrà examinar l'alumne». Els examinadors reclamen principalment dues coses: reduir de 13 a 12 les proves diàries per examinador i la comunicació de les notes en un entorn segur, com la Prefectura, en lloc d'en acabar l'examen enmig del carrer. Segons explica Sala, a Girona en els últims dos anys només hi ha hagut dues agressions, segons li sembla ambdues al mateix examinador, i cap d'ella ha estat al llarg d'aquest 2015. La protesta, que es desenvoluparà de les 12 a les 15 hores cada dia, ve motivada per la falta de seguretat, la saturació laboral i una pèrdua de plantilla.

Dels 12 examinadors que hi ha a les comarques gironines, dos es van incorporar aquest estiu. Tot i això, se'n perd un el pròxim 12 d'octubre per la seva jubilació, ja que té 70 anys. Sala explica que no està previst que es cobreixi aquesta baixa i que a més, en els pròxims mesos hi haurà més jubilacions.

El més perjudicat: l'alumne

Aquesta vaga és indefinida, «no sabem com pot acabar, qui la fa i qui la deixa de fer», lamenta Sala, mentre recorda en tot moment que «el més perjudicat és l'alumne». Explica que en breu demanaran una reunió amb el cap de Trànsit de Girona, tot i que explica que les negociacions es duen a terme en l'àmbit espanyol. Recorda que des del 2005 «hem demanat un traspàs de les competències a la Generalitat, ara tenen les sancions, però volem que també tinguin els exàmens i les matriculacions». S'ha acabat la temporada d'estiu i ara hi ha molta gent que està realitzant pràctiques i intentant-se avaluar.

A un camí en què semblava que només hi hauria classes i nervis finals, s'hi adjunta un gran problema al final del trajecte: saber si l'examinador que ens ha tocat secunda la vaga o no.