L'aula hospitalària del Trueta atén prop de 370 infants

El gruix dels alumnes cursaven educació primària i la majoria s'hi van estar menys de deu dies

21.09.2015 | 07:16
Uns 1.600 infants són atesos cada curs per les aules de l´ICS.

L'aula hospitalària del servei de pediatria de l'hospital Josep Trueta de Girona va atendre l'any passat 368 criatures, que van rebre suport educatiu durant la seva estada al centre. D'aquests, 66 cursaven educació infantil, 204 primària, 88 secundària i 10 educació post obligatòria.
Pel que fa a la durada de l'atenció a l'aula de hospital de Girona, 121 infants s'hi van estar menys de cinc dies; 170 entre sis i deu dies; 71 entre onze i trenta dies i sis alumnes, més de trenta dies.
A més, 21 alumnes més van rebre atenció domiciliària. Es tracta de nens que, malgrat que han rebut l'alta a l'hospital, han d'estar un temps a casa convalescents abans d'anar a l'escola. En aquest cas, el seu propi col·legi els gestiona el servei i reben un professor a casa per no perdre el fil de les classes, expliquen fonts del Trueta.
En total, hi ha quatre hospitals de l'Institut Català de la Salut que tenen aules hospitalàries a pediatria, un servei que l'ICS ofereix conjuntament amb el Departament d'Ensenyament. Es tracta, a més del Trueta, de l'Arnau de Vilanova de Lleida, l'hospital Germans Trias i Pujol de Badalona i la Vall d'Hebron de Barcelona.
De mitjana, les quatre aules hospitalàries atenen més de 1.600 infants, d'entre 3 i 16 anys, cada curs escolar. Segons el nivell de complexitat de l'hospital varia també la mitjana de dies que els infants estan ingressats i, per tant, el temps que reben el suport educatiu des de les aules hospitalàries.
La professora de l'aula hospitalària de l'Arnau de Lleida, Toñi Castillo, ha elaborat una tesi doctoral que conclou que l'assistència a l'aula ajuda l'infant a recuperar-se: «les aules hospitalàries també curen».
L'estudi Aula Hospitalària, qualitat de vida recull el resultat de prop de 200 enquestes realitzades a infants atesos a l'Aula Hospitalària del centre lleidatà i als seus pares. Per a l'autora de la tesi, «els resultats reflecteixen el que ja ens transmetien els infants i les famílies, la veuen com un recurs perfecte per dotar de normalitat l'estada a l'hospital».
El 55% dels nens consultats reconeixen que els resulta beneficiós seguir el curs escolar durant l'ingrés. Allà, no només hi troben la possibilitat de continuar el curs, en la mesura que els és possible, sinó que també aprenen a gestionar la seva malaltia, a entendre-la i a fer-hi front. L'experiència els resulta, a la major part d'infants, molt enriquidora ja que l'actitud positiva generada dins l'aula fomenta l'automotivació des de tots els punts de vista.
Nou de cada deu nens enquestats tornarien a assistir a l'aula hospitalària si patissin un reingrés i un 87% en va parlar amb els seus amics com d'un fet rellevant i positiu en el transcurs de la seva malaltia. Castillo explica que periòdicament reben la visita d'infants que han passat per l'aula o, fins i tot, d'antics alumnes que s'han fet grans i volen aprendre de l'experiència com a possible via laboral.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema