El Departament de Territori i Sostenibilitat va acordar a principis de setembre el reequilibri del contracte de la concessió de la C-17, l'autovia entre Vic i Ripoll. Segons va publicar ahir Expansión, el Govern ha decidit reduir en un 40% la taxa interna de rendibilitat (TIR) de la societat que gestiona aquesta autovia. Això es produeix uns mesos després que la Generalitat assumís 207 milions d'euros del deute bancari de la concessionària de la C-17, Cedinsa Ter. L'empresa va construir aquesta carretera amb l'objectiu de recuperar la inversió a través dels 33 anys de la concessió, cobrant del Govern català un peatge a l'ombra.

Ara bé, el 31 de desembre de l'any passat Cedinsa va esgotar el termini per pagar el deute bancari, de prop de 220 milions d'euros. La societat havia necessitat aquest crèdit per fer la C-17 entre Vic i Ripoll. Tot i això, com que es tractava d'un crèdit a curt termini (s'havia de pagar en un període de cinc anys), a més que la previsió de trànsit de l'autovia no es va complir, l'empresa no va poder efectuar el pagament.

Per això, a finals de març d'aquest any, la Generalitat va anunciar que destinaria 207 milions d'euros, sorgits del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA), per salvar aquesta carretera de la fallida. Ara, Territori ha establert les condicions per haver assumit el deute bancari de Cedinsa. Segons va informar ahir aquest rotatiu econòmic, el Govern català cobrarà un tipus d'interès a aquesta societat, que passarà de l'1,4% actual al 4,05% del final del contracte (previst per a l'any 2034).

A més, l'acord de la Generalitat i la concessionària determina que la TIR de l'empresa es rebaixa, perquè se situa en un 3,56% anual (en canvi, inicialment el càlcul s'havia fixat en un 5,84%). Per tant, els rèdits que esperava Cedinsa (segons el càlcul inicial) d'aquesta autovia finalment cauen un 40%. D'aquesta manera, la nova tarifa per quilòmetre recorregut és de 4,18 cèntims pels turismes i de 5,86 cèntims pels camions. El màxim que podrà cobrar la concessionària és un 5% inferior.