Els passatgers del primer Avant Figueres-Barcelona «veuen sortir el sol»

Crònica de les quatre hores de viatge per recórrer 100 quilòmetres d'alta velocitat des de dins d'un dels trens afectats per la incidència dels AVE

08.10.2015 | 17:20
Els passatgers del primer Avant Figueres-Barcelona «veuen sortir el sol»

Aquest dijous, als passatgers de l'Avant 34662-AVE 3362 se'ls ha fet de dia al tren. És el primer comboi d'alta velocitat del dia que uneix Figueres-Vilafant (06.30h), amb aturada a Barcelona (07.25 h) i viatge directe a Madrid (10.10h), i és utilitzat per desenes de gironins per anar a treballar a la capital catalana. Amb l'escurçament de les hores solars, els viatgers arriben a Barcelona que encara és de nit però avui han vist sortir el sol a Sant Feliu de Buixalleu, on a les set del matí han quedat aturats després que es descobrís el possible intent de robatori de cable a Vilafranca del Penedès, o acte vandalisme, que per seguretat ha obligat a aturar gran part dels AVE a Catalunya.

El primer tren de la jornada que uneix Figueres-Vilafant, Girona, Barcelona i Madrid, ha sortit puntualment a les 06.46 h de l'estació de la capital gironina. Un quart d'hora més tard, quan es trobava a l'alçada d'Hostalric, s'ha aturat. Els viatgers han percebut que alguna cosa no rutllava quan el comboi ha parat uns deu minuts i ha circulat uns tres més, s'ha quedat definitivament aturat i el maquinista ha cridat per megafonia el supervisor del trajecte. La tripulació ha informat dos cops als viatgers sobre la incidència, una per dir que quedaria resolta en "10 minuts o un quart d'hora" i l'altre, transcorregut aquest temps, que no seria "fins a nou avís". Finalment, també un tercer per oferir un refrigeri gratuït als passatgers al cap d'unes tres hores.

El silenci sepulcral de les primeres hores del dia en pràcticament els tres vagons on viatgen els passatgers del trajecte Avant -els tres darrers, on intenten recuperar alguna hora de son després d'haver matinat- s'ha començat a trencar amb els primers murmuris i trucades dels viatgers per alertar que no arribarien a l'hora a la feina, a una reunió o a Madrid. I és que la relativa bona cobertura de mòbil en aquell punt -fet inusual en aquest trajecte- ha ajudat a mitigar l'ansietat entre alguns afectats que es trobaven enmig del no-res a connectar-se a Internet i, fins i tot, a compartir l'experiència a les xarxes socials.

Darrera cada passatger, una història, des del qui "continuava" el trajecte cap a Madrid, fins a un afectat, de nom Antoni, que es dirigia a l'enterrament d'un familiar a Martorell i que no haurà arribat a temps. O el cas de l'estudiant de la Universitat Internacional de Catalunya Claudia López, que demanava nerviosa a les seves amigues que avisessin al seu professor que faria tard. El neguit ha desaparegut quan ha comprovat que el docent viatjava al mateix tren. López també s'ha queixat, en la línia d'altres companys de viatge, per la poca informació que ha facilitat la companyia arran de l'incident.

A dos quarts de vuit del matí, el sol ha començat a despuntar mentre els viatgers començaven a caminar vagó amunt-vagó avall, potser per calmar els nervis que provoca la incertesa de quan et trauran del mig del no res, potser per evitar la síndrome de la classe turista. Altres han optat per desplaçar-se fins al cotxe número 4, el del bar, on s'han acabat servint begudes gratuïtes mostrant el bitllet (no consta que sigui fàcil accedir a l'AVE sense bitllet, per tant es pressuposava que tothom el tenia), però res de menjar, segons han explicat alguns afectats, ja que els subministraments es carreguen a l'Estació de Sants.

Durant les més de quatre hores de viatge entre Girona i Barcelona, un trajecte que normalment es cobreix en 38 minuts, hi ha hagut temps per comentar la jugada entre les mateixes cares de son de cada matí, ja més despertes, que poc després han donat peu a alguns rumors, com els que apuntaven que els passatgers no serien evacuats fins almenys quatre hores més tard (la una del migdia) o que es trencarien els les bandes protectores que voregen les vies perquè un autobús esperaria a l'altre costat.

Finalment, a les deu del matí, el tren ha reprès la marxa a uns 30 quilòmetres per hora per deixar els viatgers al baixador de Breda i continuar el trajecte per carretera. Després de d'uns vint minuts en una andana sense estació i sense autobús i fer tornar a pujar els afectats, el tren ha continuat la marxa -ara sí a 200 quilòmetres per hora- fins que a les a les 10.50h del matí, els viatgers han tornat a veure la llum: havien arribat a Barcelona-Sants, tot i que tres hores i mitja més tard de l'habitual. Abans, però, Renfe "ha agraït als passatgers per utilitzar els serveis", un agraïment rebut amb algun riure sarcàstic.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema