La fundació privada SER.GI ha engegat una campanya de donacions entre autònoms i petits empresaris per impulsar el seu projecte de masoveria urbana. És a dir, aquells pisos de lloguer social on les famílies en risc d'exclusió que hi viuen paguen menys a canvi de fer reformes als habitatges -des d'una mà de pintura a canviar-ne el paviment-.

La campanya, que té el suport de diferents col·legis professionals, demana fer aportacions de 36 € anuals per poder cobrir el cost de gestió d'aquests pisos. Avui dia, SER.GI té set habitatges de masoveria urbana a Girona, Figueres i Lloret de Mar dels 250 que gestiona la fundació.

La fundació SER.GI va engegar el seu projecte de masoveria urbana ara fa tres anys, a finals del 2012. Aquesta fórmula permet que les famílies en risc d'exclusió puguin abaratir el preu de l'arrendament a canvi de fer millores pactades als habitatges. Els contractes se signen per 3 o 5 anys i les obres als pisos es fan en funció de les habilitats de cada llogater.

Aquesta fórmula de lloguer social encara és molt desconeguda, i per això SER.GI ha engegat una campanya per impulsar-la. "La masoveria urbana s'esmenta a la Llei Catalana de l'Habitatge, però el text no la desplega", va explicar el president de l'entitat, Bru Pellissa. La campanya que ara ha iniciat la fundació es titula "Jo faig un 36 per a la fundació SER.GI" i es dirigeix a autònoms, professionals liberals i petits empresaris. Hi col·laboren, entre d'altres, els Col·legis d'Arquitectes, d'Enginyers Tècnics Industrials, de Pedagogs i d'Educadors i Educadores Socials, el Gremi d'Instal·ladors, l'Associació Gironina d'Empresàries i la d'Hostaleria Girona i Radial.

Un habitatge, 3.375 € a l'any

La mecànica de la campanya és simple. Consisteix en què tots aquells qui ho vulguin facin aportacions de 36 € anuals -o el que és el mateix, 3 de mensuals- per ajudar a cobrir les despeses de gestió d'aquests pisos. "Calculem que un habitatge de masoveria urbana costa anualment 3.375 €", va explicar Pellissa. Aquesta quantitat inclou, entre d'altres, les ajudes al lloguer i el preu dels materials per dur a terme les reformes (els llogaters hi posen la mà d'obra).

L'objectiu de l'entitat és que, durant el primer any, la campanya permeti recollir entre 100 i 150 donacions. Això permetria cobrir les despeses d'un habitatge de masoveria urbana. A partir d'aquí, la intenció és anar a més. "Com a mínim, ens agradaria poder arribar tenir cinc habitatges més; però el més positiu és que la campanya fes efecte de bola de neu i que, en dos anys, poguéssim gestionar una vintena d'aquests pisos", va dir Bru Pellissa.