Quatre cables de fibra òptica tallats van fer aturar tots els trens d'alta velocitat a Catalunya entre les 7 i un quart d'11 del matí d'ahir, tot i que la circulació es va veure afectada fins ben entrada la tarda. Els talls es van produir a l'altura de La Granada (Alt Penedès) i van inutilitzar tot el sistema de comunicacions i de seguretat del TAV, motiu pel qual es va interrompre el trànsit de trens.

Els Mossos d'Esquadra investiguen un possible sabotatge a la línia del TAV -sense descartar altres hipòtesis-, pel que ahir inspeccionaven l'àrea on es van produir els talls a la recerca de proves. En paral·lel, l'administrador d'infraestructures públiques ADIF va presentar una denúncia a la policia, després de valorar els danys: prop de 30 centímetres de cable de coure robat al pal d'una catenària -que no va tenir res a veure amb la inutilització de la línia- i quatre cables de fibra òptica seccionats, tres d'ells completament i un parcialment. ADIF va explicar que hi ha un cable de fibra òptica per a cada via, que està doblat per tal de suplir el principal si aquest falla. Així, una canaleta situada arran del terra conté quatre cables de fibra, que ahir al matí van aparèixer tallats a La Granada. Aquesta és la primera vegada que es produeix un trencament del cable de fibra òptica, necessari per establir la comunicació amb els trens.

Aturada per seguretat

Tot i que no van voler assenyalar cap causa, des d'ADIF van remarcar que, a diferència del coure, la fibra òptica no té cap valor al mercat negre; pel que, si es tractés d'un intent de robatori, podria ser que els seus responsables s'haguessin equivocat. Intencionat o no, la secció del cablejat va obligar a aturar els trens, ja que el control de trànsit de la línia del TAV entre Vilafranca i Figueres va perdre les comunicacions. La fibra òptica transporta aquest sistema i el de seguretat, que permet als operadors saber on està cada tren en tot moment; i en cas que no sigui així, els combois s'aturen per seguretat. L'anul·lació del trànsit es va allargar fins a un quart d'11 del matí, encara que els operaris van continuar treballant en la reparació de la connexió de fibra òptica i la circulació de trens es va anar recuperant de manera progressiva al llarg del dia.

Així, els talls en el cablejat de fibra òptica i el robatori d'un petit tram de coure per a presa de terra BTS/ASFA/Pals van anul·lar el sistema de senyalització a la línia d'alta velocitat entre Tarragona i Figueres. Els causants d'aquestes incidències es van moure en una àrea propera als 150 metres després d'accedir a la línia ferroviària a través d'un esvoranc fet al tancat, d'1 metre de llarg per 0,5 d'ample. La gestora d'infraestructures ferroviàries va assegurar que a la zona concreta dels talls no hi havia càmeres de seguretat, ja que aquestes se solen ubicar en llocs conflictius o a prop de les estacions, en passos elevats, a l'entrada d'alguns túnels i en alguns punts de la xarxa determinats per raons de seguretat.

Foment es disculpa

La ministra de Foment, Ana Pastor, va demanar disculpes als usuaris de la línia del TAV entre Tarragona i Figueres i va demanar col·laboració als Mossos perquè la situació no es torni a repetir. "Estem davant uns fets gravíssims perquè afecten el servei públic, centenars de persones, a les quals cal demanar disculpes", va assenyalar la ministra en declaracions a la premsa, en el marc d'un Consell de ministres de Transport de la Unió Europea (UE) que es va celebrar ahir a Luxemburg. "Hem demanat a la Generalitat que els Mossos d'Esquadra col·laborin de manera intensa, perquè és molt important que no es tornin a produir aquest tipus de successos", va afegir Pastor.

Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, va considerar "molt greu" i "sorprenent" que el tren d'alta velocitat, "que presumeix de sobresortir", no tingui mecanismes per "garantir els serveis en caràcter mínim".