ADIF disposa d'una xarxa de 16.000 quilòmetres de fibra òptica a tot l'Estat. Si es tallen les transmissions de la fibra òptica i del coure de presa de terra, els trens no poden circular per la línia perquè tots els sistemes de senyalització queden interromputs. La situació fa que el maquinista no rebi la informació relativa a la circulació, els senyals o la seguretat. A més, sense cables de coure de presa de terra els senyals lluminosos i els semàfors de la línia queden anul·lats.

La xarxa ferroviària d'ADIF a Catalunya, una de les més denses de l'Estat, acumula el nombre més elevat de robatoris de coure per part de grups especialitzats en el robatori d'aquest material. Girona és la província amb menys incidència d'aquests robatoris, amb un total de 4.525 metres de cable de coure robats, i el gruix s'acumula a Barcelona (33.370 metres), Tarragona (22.783) i Lleida (14.841). En total, durant els últims quatre anys s'han sostret -i reposat- 328 quilòmetres de coure.

Pel que fa al cable de fibra òptica, aquest s'utilitza a la línia ferroviària per a la transmissió de dades, entre elles les relacionades amb els sistemes de seguretat, gestió del trànsit i comunicacions. A les línies ferroviàries, el cablejat de fibra òptica discorre en paral·lel al de coure, tots dos amb fundes separades i a vegades de color diferent. Estan en una canaleta de formigó, de secció quadrangular d'uns 15 o 20 centímetres d'ample, a la vista i a la banda dreta dels traçats, lluny del balast o de les capes de pedres que sustenten les travesses i les vies. Aquest cable de coure, que ahir no es va seccionar ni robar, transmet la tensió elèctrica per a serveis auxiliars del trànsit ferroviari, al marge de la catenària.