Les torres de les línies elèctriques que són paral·leles a la MAT es començaran a desmuntar aviat. Quan Red Eléctrica (REE) va projectar la construcció d'aquesta infraestructura d'alta tensió (de 400 kV), es va comprometre a incorporar les línies ja existents que passen pel costat de la MAT. De fet, ara mateix al territori es veuen les torres de les línies de 110, 132 o 220 kV al costat dels suports de la MAT, que són de dimensions més grans i que fan un recorregut similar. Una imatge que canviarà els propers mesos, perquè la MAT ja incorpora els cables de 400 kV i de les altres línies de menys tensió. Per tant, ara només falta que REE connecti les línies elèctriques antigues amb la MAT i poder desmuntar les torres.

El delegat de REE a Catalunya, Lluís Pinós, va deixar clar ahir que s'havia fixat que les línies antigues es desmantellarien quan entrés en ple funcionament la interconnexió elèctrica entre Espanya i França. Com que això ha passat aquesta setmana, REE ja treballa a desmuntar les torres. De moment, s'han tret a licitació els projectes de desmantellament de les línies Vic-Bescanó (de 220 kV) i del parc de les Guilleries (de 110 kV). Es tracta de dues de les quatre línies que s'han compactat amb la MAT i que ja no necessiten els suports antics.

Pinós va avançar que el tram Vic-Bescanó (de 20 quilòmetres i amb unes 60 torres) es preveu desmuntar a partir del gener del 2016 i que en el cas de les Guilleries (de 12 quilòmetres i amb prop de 30 suports) també s'espera fer a principis de l'any vinent. En els dos casos es calcula que els treballs de desmantellament duraran des de sis fins a vuit mesos. Pel que fa a les dues altres línies paral·leles a la MAT, Bescanó-Sant Julià de Ramis (de 220 kV) i Sant Julià-Santa Llogaia d'Àlguema (de 132 kV), encara no hi ha data per a desmuntar-les.

En aquest cas, Pinós va destacar que les dues línies es podran desmantellar quan entrin en funcionament les subestacions de la Farga de REE (a Sant Julià) i de Santa Llogaia d'Endesa. Segons el delegat de REE, es preveu que la Farga estigui en servei d'aquí a dos anys i que, per tant, llavors es pugui desmuntar el tram Bescanó-Sant Julià (de 20 quilòmetres). Pel que fa a Sant Julià-Santa Llogaia (de 24 quilòmetres), es desmantellarà en el moment que Endesa -que encara no ha rebut la llicència definitiva per part de l'Ajuntament de Santa Llogaia- hagi construït la subestació. Entre les dues línies se sumen més d'un centenar de torres.

El desmuntatge de les línies antigues també és possible perquè la MAT es troba en ple funcionament des de fa temps. D'una banda, el tram entre Sentmenat i Bescanó va entrar en servei fa cinc anys (a finals del 2010) mentre que, de l'altra, des de Bescanó i fins a Santa Llogaia es va posar en marxa ara fa un any. El procés de desmantellament suposa retirar totes les torres de les línies elèctriques absorbides per la MAT i els punts de cimentació, a més d'una neteja dels espais.