El comitè de ciutats per l'Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor Mediterrani demanen a Espanya, França i la Unió Europea que continuïn donant suport de manera "irrevocable" a les inversions projectades per finalitzar la connexió ferroviària del Corredor Mediterrani.

Els alcaldes i representants de les ciutats i àrees metropolitanes de Figueres, Girona, Barcelona, Beziers, Carcassona, Lleida, Montpeller, Narbona, Nimes, Perpinyà, Tarragona i Tolosa, que formen el comitè, van celebrar ahir a Montpeller la vuitena cimera de ciutats i aglomeracions per l'Alta Velocitat i la Interconnexió Ferroviària del Corredor Mediterrani.

En una declaració conjunta, els municipis integrants han constatat la preocupació pel "retard" en l'execució d'alguns projectes estratègics en matèria de ports i plataformes logístiques.

La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, va posar sobre la taula la necessitat de comptar amb una bona connexió ferroviària del Corredor Mediterrani i lamenta "la falta de visió regional dels estats que es tradueix en una aposta feble i una falta de compromís per seguir reforçant el corredor mediterrani". Vidal va reclamar "un nou impuls dels estats per assegurar i finalitzar aquesta connexió" i va recordar la necessitat de connectar el port amb la frontera en via d'ample internacional.

La reunió va finalitzar amb una declaració conjunta en què les ciutats membres del comitè van posar sobre la taula que el Corredor Mediterrani forma part de les línies prioritàries de passatgers i mercaderies de la Xarxa Transeuropea de Transports seleccionades per la Comissió Europea.

A més, van deixar patent que actualment la baixa circulació de trens pel nou túnel transfronterer del Pertús respon principalment a la falta d'estratègia comuna de l'explotació i de l'execució del projecte ferroviari en el seu conjunt.

En la declaració conjunta Barcelona i la resta de ciutats van reafirmar la voluntat de desplegar una estratègia global i integrada per a la connexió ferroviària transfronterera per maximitzar l'eficiència, la rendibilitat i la coherència de les importants inversions ja realitzades. També es va subratllar la urgència de la millora del servei ferroviari transfronterer que, amb la nova línia Montpeller-Perpinyà, i la connexió entre Narbona i Tolosa, ha d'estructurar les connexions entre Montpeller, Barcelona i Tolosa.