El turisme estranger ha deixat 12.501 milions d'euros a Catalunya entre gener i setembre, un 2,4% més que l'any passat. Així mateix, entre els mesos de gener i setembre, Catalunya ha rebut 13,9 milions de turistes estrangers, un 3,2% més que en el mateix període de l'any anterior. El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, acompanyat del secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, de la directora general de Turisme, Marian Muro, i del director general de l'Agència Catalana de Turisme, Xavier Espasa, va presentar ahir les dades de balanç turístic dels nou primers mesos de l'any a Catalunya, així com les de la temporada d'estiu.

Les dades del balanç constaten a més que s'està produint una desestacionalització del turisme, tant pel que fa a l'arribada de turisme estranger com a la despesa que aquest turisme genera. Segons l'estudi, cada turista estranger que va visitar Catalunya durant els nou primers mesos ha gastat 121 euros diaris, un 2,7% més que el 2014. Pel que fa a les pernoctacions, en el que portem d'any han pujat un 2,9% en hotels, un 4,5% en càmpings, i un 12,5% en turisme rural.

El conseller Puig va declarar que «estem guanyant la lluita per la desestacionalització i la desconcentració, ja que el turisme s'ha repartit per tot Catalunya, més enllà de Barcelona i de les nostres platges. Això ens ha fet créixer per sobre del 10% en turisme interior i de muntanya. Un dels factors que han afavorit aquest fet és la creació i la potenciació de productes turístics que beneficien tot el territori i durant tot l'any».

De gener a setembre, els turistes estrangers van deixar a Catalunya més de 12.500 milions d'euros, un 2,4% més que al mateix període de 2014. Així mateix, Puig ha destacat que «l'afluència del turisme estranger en els cinc primers mesos de l'any corresponents a la temporada baixa s'ha incrementat tres vegades més que en temporada alta». Les dades evidencien, pels responsables del govern, una millora de la confiança del consumidor en la recuperació econòmica. Segons van assenyalar, s'estan acomplint els objectius marcats pel Pla de Màrqueting Turístic 2013-2016, que apuntaven a un increment en aquest període en despesa total, en la despesa mitjana diària i en els ingressos fora de temporada alta.

A més, cal destacar que Barcelona es consolida en la primera posició com a port de creuers a Europa i a la Mediterrània, ja que fins el mes de setembre, la capital catalana havia rebut més de 1,9 milions de creuristes, un 5,3% més que al mateix període de 2014.

El conseller va assenyalar que «s'han acomplert els objectius marcats: consolidar Catalunya en el podi de les destinacions europees; projectar Catalunya com a potència i referent en el turisme mundial; assolir els reptes de la desestacionalització en el temps i la desconcentració en l'espai; i seguir amb l'estratègia turística de diversificar mercats i apostar per l'especialització intel·ligent», fruït de l'aposta per la creació de productes que es poden consumir tot l'any. De cara al futur, Puig va assegurar que «només es pot mantenir aquesta posició referent si seguim apostant per la qualitat i l'exigència permanent».

Durant els nou primers mesos de l'any, Catalunya ha registrat un màxim en ingressos per turisme estranger, amb 12.501,7 milions d'euros, un 2,4% més que el mateix període de 2014. Els mercats francès, britànic i estatunidenc són els que més han contribuït a aquest augment. Així mateix, la despesa diària per turista s'ha situat en 121 euros, un 2,7% més que fa un any. Analitzant per conceptes, entre gener i setembre la despesa ha crescut en allotjament (+10,2%), transport (+9,9%), alimentació (+2,9%) i excursions (+1,3%). Per contra ha baixat en paquet turístic (-13,3%) i restauració (-3,1%).