Encara no ha entrat en vigor la suspensió temporal del tractat de Schengen a França -s´inicia demà i fins al 13 de desembre- però les primeres retencions als passos fronterers ja s´han fet notar. La policia de fronteres gal·la (PAF) està escalfant motors per quan França quedi absolutament blindada a base de convertir les duanes en un coll d´ampolla en el qual s´indentificaran tots els vehicles que passin per evitar que es pugui produir un atemptat terrorista en el marc de la Conferència de les Nacions Unides sobre el canvi climàtic, que s´iniciarà a París el proper 30 de novembre i congregarà 80 caps d´estat, representants de 160 països i nombrosos manifestants.

La permeabilitat de Schengen quedarà aturada durant tot un mes només en direcció França, així que es veurà afectada Espanya -molt especialment les comarques gironines-, Andorra, Itàlia, Suïssa, el pas de Calais, Bèlgica i Luxemburg. Per a aquesta tasca, el Govern francès ha sol·licitat la col·laboració dels països veïns per facilitar la identificació de totes les persones que accedeixin al país.

Els controls fronterers consistiran a verificar acuradament els documents i l´equipatge de les persones que entrin en territori francès i comprovar que no hi ha contraindicació de la seva presència. D´aquí que se sol·liciti ajuda a les forces de seguretat espanyoles per verificar matrícules sospitoses o comprovar els antecedents d´alguns viatgers, per exemple.

Com que és França el país que suspèn Schengen també li toca ocupar-se del control de fronteres. En total ha ubicat 285 llocs de control. D´aquests, 200 seran fixos i la resta itinerants, cosa que obligarà a mobilitzar milers d´agents de policia. La província de Girona quedarà afectada a la N-II al Pertús, al coll de Belitres (l´entrada francesa per Portbou), el pas fronterer de Llívia i l´AP-7. El trànsit en ferrocarril serà controlat des de ­l´estació de Perpinyà (només els TAV) i des de Cervera de la Marenda (tots els regionals). De fet, la ­seguretat a bord dels trens ja es va reforçar des de l´atac del 21 d´agost passat perpetrat a la línia Amsterdam-París i els trens Thalys ­compten amb agents de la policia belga, francesa, irlandesa i alemanya.

Els perills que vol evitar França són els atacs terroristes -des de principi d´any n´ha patit tres de vinculats al gihadisme- i el problemes d´ordre públic que poden ocasionar les manifestacions de grups d´activistes, especialment els vinculats a l´extrema esquerra o anarquistes com els Black Blocs.

En l´àmbit espanyol es destinaran un miler d´agents de la Policia Nacional, la Guàrdia Civil i els Mossos d´Esquadra per col·laborar amb la Gendarmeria i la PAF en el control d´entrada França.

A l´AP-7 poden produir-se importants retencions, si es té en compte que cada dia hi circulen 11.000 vehicles, dels quals un 30% són tràilers. Quan entri en vigor la suspensió de Schengen els tràilers i els cotxes tindran controls ­separats per minimitzar les retencions.