Qui coordina la gestió de l'activitat policial de la regió de Girona? Això es troba en mans d'una unitat dels Mossos d'Esquadra que treballa a la Sala Regional de Comandament (SRC) i que té la seu a la comissaria de Trànsit de Mas Xirgu. Es tracta d'una sala de telecomunicacions segurament "invisible" per al ciutadà però que provablement li ha fet un servei sense gairebé saber-ho.

Els agents s'encarreguen de rebre i canalitzar sol·licituds i requeriments. I també de destinar els recursos necessaris i alhora en fan el seguiment i la gestió de suport durant tot el procés. També recullen i registren informàticament les dades. En resum registren incidents i gestionen serveis. Els incidents els arriben sobretot en rebre l'alerta del 112 sobre un fet.

Però qui treballa a la Sala? Hi ha els operadors que estan distribuïts en 13 posicions en funció de les zones que cobreixen per comissaria, si es tracta d'un tema de trànsit, entre altres. Al mateix espai hi ha els comandaments. D'una banda, el cap de torn regional i després hi ha els caporals.

La Sala Regional de Comandament tal com és ara va començar a treballar el 2007. Anteriorment, hi havia minisales a les diferents comissaries. La primera va néixer el 1999 on hi ha l'actual i només s'hi gestionava el Trànsit.

Els operadors de la Sala i els seus comandaments treballen tot tipus d'incidents, és a dir, actuacions policials que no estan previstes. Però també serveis que són accions planificades sobre prevenció en seguretat ciutadana. La cap de Sala, la inspectora Yvonne V., recorda que la tasca de la Unitat "és complexa i a la vegada molt variada".

Posem-nos en situació: un incident policial arriba a la Sala. Com el reben? El 112 els remet el que s'anomena la carta sobre el fet. Els explica les dades bàsiques del succés i on ha ocorregut. A partir d'aquí l'operador que és, per exem?ple, l'encarregat del Baix Empordà "comença a gestionar els serveis que té en disponibilitat en aquell moment. A través d'un programa que tenim en pantalla podem veure els patrulles i depenent de l'emergència en podem derivar uns o altres", explica la cap de Sala.

Si fos un tema de trànsit, ressalta el sergent coordinador de la SRC, Quim D., "entra la carta del 112 i aquesta carta la rebem tant els Mossos d'Esquadra, Bombers i SEM". I afegeix que "si l'accident és greu, han d'anar-hi els tres serveis". Des de la Sala en un cas com aquest, també s'encarreguen de donar l'assistència i suport logístic. És a dir, per exemple, si calen grues, la funerària, si s'ha d'activar la comitiva judicial, si cal suport psicològic, entre altres. Com diu la inspectora Yvonne V., "totes les comunicacions se centralitzen des d'aquí i així tots els serveis tenen un interlocutor únic".

Contacte amb policies locals

Quan hi ha un incident en calent el sistema varia una mica. Els alerten que hi acaba d'haver, per exemple, un atracament en una benzinera. El comandament utilitza el sistema anomenat Dispatcher, que funciona amb la xarxa Rescat i que manté el contacte amb totes les policies locals durant les 24 hores. El comandament alerta i es posa en contacte amb tothom -o la policia local i Mossos de demarcació que consideri- per poder atrapar, per exemple, els lladres.

La prova pilot de la Dispatcher va començar el 2012 a Girona i és un sistema que permet donar suport a les policies locals. Sobretot, diu el sergent "a la nit quan el patrulla sol estar sol i sap que té algú a l'altre costat de línia".

Una altra faceta de la Sala és la gestió d'emergències -incendis o alertes per neu, entre altres. Els simulacres també es coordinen des de Sala i diu el sergent que ara és "l'època dura de l'any perquè totes les empreses que tenen Pla d'Autoprotecció tenen un any per fer els simulacres. D'octubre a desembre en fem tres o quatre a la setmana".

I finalment també treballen amb el centre de coordinació quan ve un president del Govern o el Rei. Des de la sala es facilita tot el que necessita el cap de dispositiu.