A principis de setembre, el jutjat mercantil número 1 de Girona va declarar TP Ferro en concurs de creditors. La concessionària del túnel del Pertús, que està participada en un 50% per l'espanyola ACS -de Florentino Pérez- i en un 50% per la francesa Eiffage, es troba pendent del procés judicial per determinar com es resoldrà el futur de l'empresa. Ara bé, segons va explicar ahir El Confidencial, TP Ferro ja planteja una compensació econòmica que pretén exigir tant al Govern espanyol com francès en el cas que la societat acabi en liquidació. Es tractaria de gairebé 500 milions.

En concret, ACS i Eiffage han fixat com a indemnització la quantitat de 484 milions d'euros en el cas que TP Ferro no aconsegueixi superar el concurs de creditors. La xifra que la concessionària vol reclamar a l'Estat espanyol i francès teòricament es basa en el contracte que l'empresa va signar quan va assumir la gestió del túnel del Pertús. Malgrat tot, abans falta que el jutjat mercantil de Girona resolgui la situació de TP Ferro, que el passat juliol va demanar entrar en concurs de creditors perquè no va poder refinançar el seu deute bancari de més de 400 milions d'euros.

Tot i això, el plantejament no és nou per a Pérez. El motiu és que l'Estat espanyol ja va compensar la constructora ACS amb 1.350 milions d'euros pel tancament de la planta de gas Castor (després que li anul·lessin l'explotació del magatzem marí davant la impossibilitat que no comportés risc sísmic). De la mateixa manera, el Govern espanyol ja va haver d'indemnitzar TP Ferro pels retards en la construcció de la línia del Tren d'Alta Velocitat (TAV) fins a la frontera francesa. Llavors, l'Estat va pagar una indemnització milionària (de més de 100 milions d'euros), a part d'allargar la concessió inicial atorgada dels 50 als 53 anys.

A més, cal recordar que TP Ferro ja ha dut en més d'una ocasió el Govern espanyol estatal davant del tribunal d'arbitratge per desavinences. Pel que fa a l'origen de la concessió, TP Ferro va obtenir-la el 2003, mentre que les obres, que van començar poc després, es van acabar dins de termini. El febrer del 2009, els 44,4 quilòmetres de línia entre Llers i Perpinyà estaven estesos, incloent-hi el túnel del Pertús que creua els Pirineus (de 8,3 quilòmetres). Els treballs van costar 1.100 milions d'euros.