Les màquines llevaneus començaran la neteja de les carretres entre les 4 i les 5 del matí, unes 3 hores abans del que van fer fins ?l'any passat. «La voluntat -segons Toni Arimany (gerent d'Arico Forest, SL empresa concessionària del servei)- és que a les 7 del matí s'hagi passat a tirar sal a tots els llocs més transitats». Alguns alcaldes de la Vall de Camprodon, l'hivern passat, van demanar un avanç de l'horari d'extracció de neu i de gel per tal que les carreteres estiguessin netes a l'hora que els veïns han d'agafar el cotxe per anar a treballar. «Nosaltres -va explicar Arimany- procurem arribar pertot, i si ho demanen, encara més».

Arimany ho va anunciar a la presentació dels vehicles i del personal que a partir de dissabte començaran les feines de previsió de gelades i de neteja de neu d'uns 250 quilòmetres de carreteres adscrites al parc de la Vall de Bianya i situades a les comarques de la Garrotxa, el Ripollès, la Cerdanya i la Selva.

Arimany va explicar que a partir de dissabte començaran -si cal- l'extensió preventiva de sal en llocs crítics i si neva retiraran la neu. Per fer-ho compten amb 4 camions llevaneus equipats amb pala i saler, 1 turbofresadora (màquina que treu la neu de les baranes), i d'1 màquina auxiliar ubicada en un lloc estratègic per poder oferir una resposta ràpida en casos d'emergència.

El més complicat -segons Arimany- sorgeix quan neva per sota dels 3 centimetres i després glaça. És uns de les circumstàncies que més es dóna a les carreteres de la Garrotxa i el Ripollès. Per solucionar-la han de barrejar clorur càlcic amb la sal. «És un remei -va assenyalar- contra les baixes temperatures».

L'altre problema és quan neva en grans quantitats. En aquest sentit va explicar que «les màquines són molt grosses i quan es troben amb cotxes travessats a la carretera no poden passar». Segons ell, les rutes més complicades són la C-38 entre Camprodon i Setcases, la N-260 entre Vallfogona i Ripoll i la C-17 des de la cruïlla de can Villaura (les Lloses) fins a Ripoll. És un tram conegut com la variant de Ripoll.En diferents episodis de fortes nevades al 2009 i el 2010, la N-260 entre Vallfogona i Ripoll va quedar tallada pel gruix de neu i els arbres abatuts pel pes de la neu. L'altre ruta que va quedar tallada va ser la de la collada del Santigosa entre els termes de Vallfogona, Sant Joan de les Abadesses i la Vall de Bianya. Van haver-hi situacions de masies aïllades i de talls llargs per causa dels arbres abatuts.

A l'any passat, van haver-hi freqüents episodis d'aigua neu i nevades de poca dimensió. Tot i això, les màquines llevaneus van haver de treballar molt.