La Generalitat ha avisat de restriccions de trànsit a la C-37 (túnels de Bracons). Els talls tindran lloc en horari nocturn i seran per treballs de manteniment. El tancament dels túnels està programat entre les 22 hores i les 6 hores de les nits del 29 (diumenge) i 30 (dilluns) de novembre. L'avís ha arribat poc després que el Consell d'Alcaldes de la Garrotxa acordés reclamar una millor gestió i coordinació en relació amb els tancaments periòdics dels túnels de Bracons i de la Vall d'en Bas.

Els representants municipals van decidir fer-ne la petició i el president del Consell Comarcal, Joan Espona (CiU), va adreçar una queixa formal a la Secretaria d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya sobre la qüestió.

Durant el Consell d'Alcaldes, els batlles van coincidir a criticar la manca d'informació que pateixen els municipis en relació amb els tancaments dels túnels i en la necessitat de disposar d'una programació amb totes les restriccions al trànsit previstes. Amb una bona previsió, els alcaldes consideren que es podrien minimitzar les molèsties que ocasionen els talls.

A més, demanen optimitzar la durada de les tasques de seguretat i manteniment, i millorar la coordinació entre tots els agents implicats en aquests tancaments.

Avui, la informació que el Servei de Premsa de la Generalitat ha difós és més concreta que en els talls programats abans de la queixa dels alcaldes de la Garrotxa.

En primer lloc, ha aconsellat els itineraris alternatius. Des d'Osona per arribar a la Garrotxa, aconsellen seguir la C-17 fins a Ripoll i després la N-260 fins als túnels de Collabós. També indiquen la C-25 fins a Santa Coloma de Farners per accedir a la C-63, des d'Amer a la Vall d'en Bas. També indiquen la C-153 per Rupit i la collada de la Salut, només per a turismes. Des de la Garrotxa els usuaris es poden desviar per la C per Rupit o la C-63 fins arribar a la C-25 a Santa Coloma de Farners.

Expliquen els treballs que fan necessaris els talls. Segons la Generalitat, són essencialment revisions i millores d'instal·lacions de seguretat per als usuaris. Posen d'exemple la detecció automàtica d'incidències (DAI), als túnels propiament de la serra de Bracons. També apunten la reparació del cable radiant i del semàfor al túnel de La Sala. A més, indiquen el manteniment preventiu de càmeres, panells i senyals a tots els túnels de l'eix. Finalment, expliquen que faran una revisió extraordinària de les juntes del viaducte de Rubió i la neteja del voral, voreres i arquetes al llarg de tot el tram.

Les afectacions han estat comunicades a les administracions locals de la zona, així com als serveis d'emergències mèdiques i hospitals, cossos de seguretat i mitjans de comunicació locals.

Pel que fa als usuaris habituals de la carretera, des del dijous, dia 26 de novembre, els han informat de manera permanent mitjançant missatges als panells lluminosos existents a la C-37 i als seus accessos.

Set mil vehicles diaris

Des de la seva posada en servei el 2009, els detectors dels túnels de Bracons han marcat un augment continuat del flux de vehicles. Les darreres dades han posat la mitjana de circulació a banda i banda en 7.000 vehicles per dia. Les temporades de més ús són la tardor per l'atracció envers la Fageda d'en Jordà. Pel que fa a dies puntuals, les celebracions olotines de tradició, com les festes, el primer de maig o la Fira de Sant Lluc s'han convertit en esdeveniments pròxims als habitants d'Osona.