L'Ajuntament de Banyoles ja ha començat a treballar en el projecte sobre memòria històrica i diàleg intergeneracional que desenvoluparà amb la co·laboració dels quatre centres comarcals d'educació secundària: els instituts Josep Brugulat, Pere Alsius, Pla de l'Estany i Casa Nostra. L'objectiu és contribuir a la recuperació de la memòria col·lectiva relacionada amb un episodi que ha marcat la història contemporània: el franquisme i els seus efectes sobre la població. Aquest projecte pretén incentivar la reflexió en el si de les famílies i la transmissió d'informació i experiències de les generacions més grans a les més joves.

El projecte s'adreça principalment a l'alumnat de secundària, principalment de tercer i quart d'ESO i en alguns casos de primer de Batxillerat, com a actors principals de la recuperació de la memòria històrica, emplaçant-los a un diàleg intergeneracional amb el seu entorn familiar per rescatar testimonis i experiències relacionades amb la repressió franquista. Els alumnes serien els encarregats d'efectuar les entrevistes a partir d'un qüestionari elaborat amb la participació dels docents i també d'historiadors locals.

Està previst fer sessions formatives per contextualitzar la història del franquisme a Banyoles i comarca amb la possibilitat que hi intervinguin, a banda d'estudiosos locals, testimonis vius que van patir la repressió.

A partir del gruix de les entrevistes que els alumnes hauran realitzat, es triaran aquells testimonis més interessants per elaborar un material audiovisual.

El projecte està previst que es desplegui al llarg de l'any 2016 i a la vegada es preveuen activitats complementàries com el visionat de l'obra de teatre Ligeros de Equipaje, centrada en el fenomen de l'exili republicà de 1939.

El projecte banyolí participa com a partenariat d'un projecte a nivell europeu anomenat Europe for citizens (Network of towns) en el que hi ha també ciutats de Dinamarca, Croàcia, Itàlia i Eslovènia, tot i que està pendent de confirmar-se si comptarà amb la subvenció europea.

El projecte Memòria, història i diàleg intergeneracional: el passat en comú es va incloure el projecte dins la Guia de Recursos Pedagògics de l'Ajuntament de Banyoles i es presentà als centres amb la intenció de buscar la seva implicació. Per altra banda, s'ha constituït un grup de treball format per professorat de secundària i tècnics de l'àrea de Serveis a les Persones, amb l'objectiu d'aterrar el projecte a la realitat de les aules i, a la vegada, començar a elaborar el qüestionari que ha de servir pel treball de diàleg intergeneracional en l'entorn familiar dels alumnes. El grup es reuneix mensualment des de l'octubre.