«Estem decidits a implicar-nos en els problemes dels accessos a la Fageda d'en Jordà», va afirmar l'alcalde d'Olot, Josep Maria Corominas (CiU), en el darrer ple. Unes setmanes abans del compromís de l'Ajuntament d'Olot, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va reconèixer haver viscut els problemes dels accessos a la Fageda de Jordà en els caps de setmana de tardor. Segons va explicar, quan sortia d'una visita a les obres d'ampliació de la Cooperativa la Fageda es va trobar en viu i en directe amb la realitat dels accessos al bosc de la Fageda.

Famílies amb cotxets, amb nens de primària desfermats i gossos de companyia avançaven somrients i plens d'il·lusió cap al bosc. Cap als vermells, grocs i taronges de les fulles dels faigs escampades pel vent de la tardor i il·luminades pel sol dèbil de tardor que accedia al sotabosc a través de les branques despullades del arbres de 30 metres.

«A la tardor -va afimar al ple Josep Companys (alcalde de Santa Pau per UpSP-AM)- la gent vol veure la Fageda! I cada vegada hi ha més gent que la vol veure». El problema està en el fet que tothom la vol veure a la tardor. «Són uns quatre o cinc caps de setmana de novembre i d'octubre», va quantificar.

En aquests caps de setmana la cua de cotxes que des de Barcelona vol entrar a la Garrotxa és visible des dels camps de la Vall d'en Bas. Està exposada sobre el viaducte de Mas Rubió. Són 565 metres de carretera penjada a més de 30 metres d'alçada sobre els camps de la Parcel·lària que arriben fins a la boca del primer túnel de Bracons. El problema és que la cua continua i s'atura als semàfors de la travessa de les Preses, passa per Olot i es queda a la carretera de Santa Pau i els carrers dels barris que la vorejen.

Transport públic

Uns carrers, en els quals els veïns que hi viuen es troben amb cotxes aparcats davant de la porta del seu garatge. «Un veí va perdre l'avió, perquè no va poder treure el cotxe del garatge», va explicar un regidor al darrer ple de Santa Pau. Els altres regidors van indicar que en els caps de setmana de tardor els guals de l'Ajuntament no serveixen. No es bo multar els turistes en massa i com se'ls pot avisar si estan dins del bosc de la Fageda, on està escrit que s'hi perd la noció del temps i el sentit de l'orientació.

Per això una de les propostes de l'alcalde de Santa Pau al ple va ser la creació d'un servei de transport públic des del límits d'Olot, on hi ha aparcament, fins al lloc d'informació del Parc Natural a l'entrada de la Fageda.

D'aquí que l'alcalde d'Olot digués en el ple que prenien compromís en la solució als problemes d'accés a la Fageda.

Si bé el problema dels aparcaments a la vora de la carretera i als carrers de les urbanitzacions quedaria mitigat per un bon sistema de transport públic, queda la manera de conduir els viatgers fins al bosc.

Una solució va ser exposada per l'alcalde de Santa Pau (en el darrer ple). Es tracta d'un bicicarril que anirà de ca la Guapa fins al volcà de Santa Margarida. La idea és que el camí serveixi pels ciclistes durant tot l'any i que durant els caps de setmana de tardor faci de ruta als milers de caminants que volen veure els efectes de la tardor a la Fageda. «Són 3,5 quilòmetres que van dels barris de can Blanch i ca la Guapa fins els accessos directes a la Fageda», va explicar l'alcalde.

El projecte del bicicarril està fet i el camí està consensuat amb els propietaris. Pel que fa al finançament està previst que vagi a càrrec del Pla de Foment de Turisme de la Generalitat i l'Ajuntament a parts iguals. El valor del bicicarril és de 70.000 €.

Santi Vila també va parlar de la solució en la seva presència a Sant Joan les Fonts per tal de presentar un projecte social referent a la història dels arbres. Vila va dir: «He encarregat una soluciò tècnica». Va indicar que la idea és fer un pas protegit amb baranes a la vora de la carretera d'Olot a Santa Pau.