El cervell d'emergències de Gas Natural

La companyia atén en menys de mitja hora els avisos per fuites d'aquest combustible

13.12.2015 | 00:00
Una imatge del Centre de Control i Atenció d´Urgències (CCAU) de Gas Natural a Barcelona.

La seu de Barcelona de Gas Natural acull un dels dos Centres de Control i Atenció d'Urgències (CCAU) que hi ha d'aquesta companyia a tot l'Estat. El CCAU de la capital catalana atén les emergències de Catalunya (on Gas Natural ja és present en prop d'un centenar de municipis gironins), Aragó i la Comunitat Valenciana. El 2014, el Centre de Control de Barcelona va rebre 38.903 avisos d'urgències. Les alertes més prioritàries es van atendre en 28 minuts.

Què passa quan hi ha una fuita de gas natural? A la demarcació de Girona la distribuïdora líder d'aquest subministrament és Gas Natural, que ja és present en prop d'un centenar de municipis. Si es produeix una incidència entre els 2.800 quilòmetres gironins de la xarxa de la companyia, l'alerta es gestiona des del Centre de Control i Atenció d'Urgències (CCAU) de Gas Natural que hi ha a Barcelona. El CCAU ubicat a la capital catalana atén les emergències de Catalunya (on disposa del 40% dels punts de subministrament de tot l'Estat espanyol), Aragó i la Comunitat Valenciana. En tot l'any passat, des del Centre de Control de Barcelona es van atendre 166.610 trucades, de les quals 38.903 van ser avisos d'urgències. La resta de les trucades van ser de clients que havien marcat el telèfon d'emergències per fer consultes del servei. En aquests casos, les trucades es transfereixen -si és possible- al telèfon d'atenció corresponent.
Des del CCAU, el primer que es fa amb els avisos d'urgències és determinar-ne prioritat. Si es tracta d'una fuga provocada per tercers (quan una persona aliena a la companyia trenca una canonada de la xarxa de Gas Natural) o si el client sent olor de gas tot i haver tancat la clau del subministrament, l'avís es considera de prioritat u. En canvi, si el client ja no percep olor de gas després d'haver tancat la clau del servei, l'alerta es valora de prioritat dos. El 2014, Gas Natural va atendre els avisos de prioritat u de Catalunya en una mitjana de 28 minuts. Això vol dir que des del moment que el Centre de Control de Barcelona va rebre l'alerta fins que un tècnic de la companyia va ser al lloc de la incidència, havia passat menys de mitja hora. El director de la Zona Est de Gas Natural Distribució, Avelino Arduengo, explica que la mitjana d'atenció de 28 minuts és "la millor del món", ja que aquest temps a Europa se situa "al voltant d'una hora". Si els avisos són de prioritat dos, la mitjana de resposta és de menys d'una hora.
A part de les trucades, el CCAU també rep 40.000 senyals (el 30% en temps real) de l'estat de les canonades de la companyia. Això és possible perquè el 90% de la xarxa de subministrament està monitoritzada. El Centre de Control de Barcelona també utilitza altres fonts d'informació per poder atendre amb més eficiència les alertes, com Twitter (seguint els comptes oficials dels cossos d'emergències), l'estat de la xarxa viària que ofereix el Servei Català de Trànsit i el pronòstic del temps que dóna el Servei Meteorològic de Catalunya. Ara bé, el mètode que és infal·lible per detectar una fuita de gas natural és l'olor. Tot i això, aquesta composició és inodora. És per això, tal com detalla Arduengo, que Gas Natural afegeix una substància al combustible perquè faci l'olor que "fàcilment" tothom distingeix i que, per tant, s'associa al gas natural.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema