Des de principi d'any, Adif ha presentat 390 denúncies per robatoris a les instal·lacions ferroviàries catalanes, un 90% de les quals estan relacionades amb el cable. A més, s'han presentat unes 200 denúncies més per actes de vandalisme.

Segons va informar ahir a través d'un comunicat, la companyia ara està valorant els danys del furt d'ahir per a presentar la corresponent denúncia.

La xarxa de trens d'Adif a Catalunya, una de les més denses de l'Estat, acumula el nombre més elevat de robatoris de coure per part de grups especialitzats en la sostracció d'aquest material.

Girona és la província amb menys incidència d'aquests robatoris, amb un total de 4.525 metres de cables de coure robats, i el gruix s'acumula a Barcelona (33.370 metres), Tarragona (22.783) i Lleida (14.841). En total, en els darrers quatre anys s'han sostret -i reposat- 328 quilòmetres de coure.

En declaracions a Catalunya Ràdio, la directora del gremi de recuperació, Victòria Ferrer, va explicar que al mercat negre es blanqueja el material robat amb uns sistemes que fan impossible determinar-ne la procedència.

«Quan algú va a robar coure és fàcil que l'acabi portant en aquest garatge d'il·legals per dir-ho d'alguna manera. Aquest garatge d'il·legals quan té un cert volum, li pot fer un procés: el pot triturar, pelar... i aleshores el ven a alguna persona que sigui legal», va afirmar ahir.

Malgrat tot, però, els recuperadors ja estan en alerta per evitar comprar cable robat. Segons la directora del gremi de recuperació, els cables de Renfe són molt més gruixuts i difícilment són d'ús particular. Això permet que molts recuperadors identifiquin fàcilment el cable robat i n'evitin la compra. En molts casos, el material robat s'acaba enviant a l'Europa de l'Est per carretera.