Els trens de la companyia Renfe van acumular ahir alguns retards tot i que durant la matinada es va desconvocar la vaga de CGT Rodalies i a Mitjana i Llarga Distància després d'arribar a un acord sobre el conveni col·lectiu. Segons fonts de l'empresa, les demores es deuen a raons logístiques, ja que per a la jornada d'ahir s'havia previst que funcionés amb el 66% dels combois en hora punta i el 33% durant la resta del dia. Els trens i el personal s'havien distribuït per afrontar la jornada i ahir es van haver d'anar reincorporant de manera esglaonada a la rutina d'un dia laborable normal, cosa que va provocar que les freqüències de pas no fossin regulars.

Per la seva banda, a l'R2 i a l'R11 -la que va de Portbou a Barcelona- se segueix circulant amb dos combois per hora i sentit com a conseqüència del robatori de 360 metres de cable de coure entre les estacions de Mollet Sant Fost i La Llagosta. Amb la desconvocatòria de vaga, l'R2 es va reforçar amb un servei complementari d'autocars directes a Barcelona Sant Andreu Arenal des de Granollers Centre, Mollet Sant Fost, Montmeló i La Llagosta. A Sant Andreu Arenal els viatgers podien enllaçar amb els trens de rodalies de la R3 i la R4, així com amb el metro o l'autobús.

A més, a l'R8 el tram entre Cerdanyola UAB i Granollers Centre només es cobria amb autocar, tot i que es va matenir el servei habitual en tren entre Martorell i Cerdanyola Universitat.

De cara al cap de setmana està previst que la línia Portbou-Girona segueixi prestant l'oferta habitual dels dies festius, encara que, segons va anunciar Renfe en un comunicat d'ahir, «es poden produir increments del temps de viatge d'un 20 minuts». Els passatgers podren consultar tota la informació a la pàgina web de Rodalies, a les aplicacions del mòbil i al telèfon 900 41 00 41.

La desconvocatòria de la vaga va permetre recuperar la normalitat del servei dins aquest període d'excepcionalitat fruit del robatori de cable de coure i així es va evitar el col·lapse que temia Rodalies en hores punta. La convocatòria de vaga per part de CGT havia sigut anterior a la incidència ferroviària de dimarts.

134 km de cable robat

Els lladres han robat en els onze primers mesos d'aquest any més de 134,6 quilòmetres de cable de coure de les línies fèrries de Catalunya, que compten amb 1.600 quilòmetres de vies, entre Rodalies, Regionals i Alta Velocitat, una xifra que representa la meitat dels robatoris produïts a tot Espanya.

Segons un informe elaborat per Adif, comptant amb els últims robatoris d'aquest mes de desembre i fent una extrapolació, l'any acabarà amb un total de 147 quilòmetres de cable robat, una xifra superior als 142 quilòmetres de coure que van sostreure els lladres l'any 2014 en aquesta comunitat, és a dir, un increment del 3,5 %.

La caça dels lladres de cable de coure és d'urgència. Els Mossos d'Esquadra encara no han pogut atrapar els responsables de la sostracció que està afectant el servei de rodalies però, ahir, el Cos Nacional de Policia va anunciar la desarticulació d'un grup especialitzat en el robatori de cable de ?cou?re en subestacions elèctriques i altres instal·lacions ferroviàries d'ADIF. En total van fer 13 detinguts, a València i Madrid als quals s'imputa 15 robatoris.