El Consell Escolar de l'Estat preveu que les aules catalanes perdran 201.340 alumnes fins al 2029. Una projecció demogràfica permet calcular que la població en edat escolaritzable es reduirà un 10,7% en qüestió de quinze anys, un descens que a Catalunya és dos punts inferior a la mitjana estatal, que és d'un 12,7% negatiu.

L'informe 2015 sobre l'estat del sistema educatiu inclou una previsió del creixement de la població en edat escolaritzable -és a dir, menors de 25 anys- entre el 2014 i el 2029, que en el cas de Catalunya baixa de 1.876.186 a 1.674.846 possibles alumnes. Aquestes dades s'extreuen de l'Institut Nacional d'Estadística.

El document elaborat pel Consell Escolar de l'Estat i difòs pel Ministeri d'Educació constata un retrocés demogràfic generalitzat i constant des del 2012 que, si es manté, provocarà canvis en l'actual sistema educatiu; com ara, una reducció del nombre d'alumnes per aula i per professor -la ràtio- o una frenada en la construcció de nous centres educatius.

Davallada ja prevista a Girona

Aquesta realitat ja s'ha fet notar a les comarques de Girona on, al novembre, el Departament d'Ensenyament va decidir resoldre la manca de places de Secundària a Banyoles per al curs vinent amb l'obertura d'una extensió en barracons de l'institut Pla de l'Estany, en comptes del centre nou que s'havia contemplat inicialment.

La decisió de la Generalitat es va fonamentar en una anàlisi demogràfica, segons la qual es produirà una forta davallada que d'aquí a 7 o 8 anys deixarà la població escolar i la necessitat de places educatives a Secundària en les mateixes xifres que ara o fins i tot inferiors -segons va apuntar, en el seu moment, el director territoral d'Ensenyament a Girona. Per aquest motiu, l'administració ha considerat més oportú ampliar unes instal·lacions ja existents i optar per una extensió de Secundària, abans que consolidar un institut nou.

D'altra banda, l'últim informe del Consell Escolar de l'Estat també analitza l'evolució dels moviments migratoris com un factor que té una incidència directa en el sistema educatiu. Respecte a aquest paràmetre, l'estudi informa que l'any passat es va tancar amb un saldo negatiu de 85.000 persones d'origen estranger. D'acord amb les dades recollides en el document, aquest col·lectiu va anar en augment fins al 2009, any que va començar a frenar-se o a reduir-se en moltes franges d'edat. Pel que fa a l'últim any del qual es disposen estadístiques, el 2014, la població estrangera menor de 25 anys va pujar fins a 1.225.151 persones, una xifra equivalent al 10,6% de tota la població d'aquesta edat a l'Estat.

Influència de la immigració

En aquest mateix apartat, el Consell Escolar de l'Estat remarca les "importants implicacions" que ha tingut en l'educació la "presència substantiva de població estrangera" dels últims quinze anys, tot argumentant que ha afectat "les polítiques i, a la vista de les evidències disponibles, també els resultats".