Una avaria deixa sense llum més de 2.000 abonats a Olot

La incidència va començar a 2/4 de 9 del matí i després d'una reducció progressiva va quedar solucionada a 2/4 de 3 de la tarda

15.01.2016 | 07:09
Centre de transformació elèctrica ubicat al Pla de Dalt, ahir a la tarda.

A 2/4 de 9 del matí d'ahir 2.060 usuaris d'Olot van quedar sense electricitat per causa d'una avaria en un centre de transformació d'Endesa ubicat al barri Pla de Dalt. Fonts de la companyia van informar que l'origen de l'avària estava en un cable i una cabina. Per tal de reduir els efectes de l'avaria, la central d'Endesa va redistribuir el subministrament d'energia. És a dir, van desviar les connexions a d'altres centres de transformació.

D'aquesta manera -segons fonts d'Endesa- al cap d'una hora els efectes de l'avaria s'havien reduït a 1.235 clients i a les 12 del migdia ja eren 714.

A més, la mancança de flux elèctric havia quedat deslocalitzada. Així doncs, van haver-hi cases que ni es van assabentar que havia tingut lloc una avaria i d'altres que van estar sense flux tot el matí.

Per exemple, hi havia persones que regenten una botiga que van afirmar haver estat sense llum tot el matí i uns metres enllà la dona que estava al taulell d'una cafeteria no sabia res de l'avaria. En canvi, la clienta que prenia cafè sí que n'havia patit els efectes. «A casa res -va dir un transeünt-, però a Olot sí que molta gent s'ha quedat sense lum». Va afegir: «Ho he sabut per la ràdio».

A pesar de la complicació de l'avaria, els tècnics d'Endesa la van resoldre al voltant de 2/4 de 3 de la tarda. A més d'Endesa, el barri del Pla de Dalt rep energia elèctrica de la companyia Bassols Energia. El fet també va propiciar la distribució dels efectes. No va transcendir que l'avaria tingués incidència a l'Institut de Secundària la Garrotxa i a l'Escola de Primària que hi ha al barri. L'Institut és un model d'autosuficiència energètica i disposa d'un sistema d'energies renovables molt avançat.

Avaries poc freqüents

Els talls en el subministrament d'electricitat no passen gaire a Olot, per la qual cosa sempre causen sorpresa. Quan tenen lloc duren poca estona i tenen una reparació ràpida. Les queixes més abundants són per manca d'informació. En aquesta aspecte, les fonts d'informació d'Endesa indiquen que quan tenen localitzada d'avaria i saben les causes donen tota la informació que poden. El problema està en el fet que els usuaris truquen en el moment immediat, en el qual s'adonen del tall.

L'avaria d'ahir va tenir lloc en el context d'un dia laborable de gener i en una zona en la seva major part residencial. Així, encara que tingués efectes tot el matí no va tenir la transcendència de quan tenen lloc en caps de setmana i acaben amb espectacles a les places o els teatres encara que tinguin una durada mínima.

Llavors, les autoritats municipals fan arribar les queixes al ple i quasi sempre tots els grups estan d'acord a fer arribar les queixes a les companyies. Encara és més greu si tenen lloc en el decurs d'una jornada electoral i dificulten el treball dels presidents i els vocals de les meses. El fet retarda els recomptes i provoca tensió entre els compromissaris que vigilien l'acte. Es tracta d'un fet que va tenir lloc en unes eleccions a Olot i que va comportar queixes públiques.

En tot cas l'Ajuntament d'Olot valora la celeritat en la reparació de les avaries com un valor a l'hora d'adjudicar el subministrament elèctric dels edificis i dels equipaments municipals. Es tracta de contractes milionaris que són cobejats per les companyies.

Per evitar les avaries i guanyar contractes, les companyies efectuen una millora constant dels sisitemes de detecció de les avaries i dels elements necessaris per la reparació. També milloren els centres de transformació per tal d'informatitzar-los, però de tant en tant n'hi ha. Sovint l'origen està en la meteorologia.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema