Una realitat que es veia a venir. L'aeroport de Girona-Costa Brava ha tancat el 2015 amb el pitjor registre anual de passatgers dels últims 11 anys: 1.775.318 viatgers en els 12 mesos. Es tracta de la dada més baixa des del 2004 i s'aproxima al nivell del 2003, que va ser el primer any complet de Ryanair a l'equipament de Vilobí d'Onyar. En tot el 2015, des del gener i fins al desembre, han passat per l'aeròdrom gironí un 17,8% menys d'usuaris que el 2014, quan l'aeroport va tenir 2,16 milions de passatgers anuals. Ara bé, l'equipament només ha registrat una tercera part dels viatgers que va aconseguir el 2008, que -de moment- és l'any rècord de l'aeròdrom amb més de 5,5 milions d'usuaris anuals.

De fet, des del 2008, l'aeroport de Girona ha tingut cada any una caiguda de passatgers respecte a l'any anterior. La causa de la nova pèrdua de viatgers a l'equipament de Vilobí, igual que en els darrers períodes, es deu a la retallada de rutes de Ryanair i a la falta de diversificació de companyies. L'aeròdrom ha patit aquests efectes sobretot el 2015, ja que les ofertes de les temporades d'estiu i d'hivern han tocat fons. A l'estiu del 2015, l'aeroport de Girona només va tenir una quarantena de rutes operades per quatre companyies; Ryanair va prestar 36 connexions (13 menys que a l'estiu del 2014). Pel que fa a l'actual programació d'hivern, és la pitjor dels últims anys perquè l'aerolínia irlandesa és l'única que ofereix vols regulars a l'equipament de Vilobí.

D'aquesta manera, com ja s'havia previst, l'aeròdrom gironí s'ha situat el 2015, per primera vegada en els darrers 11 anys, bastant per sota de la franja dels dos milions d'usuaris anuals. Els resultats del 2015 més negatius han estat durant els mesos potents de l'estiu: juliol i agost, quan l'aeroport de Girona va perdre entre un 20% i un 25% de viatgers respecte al 2014. En canvi, a alguns mesos de l'hivern -novembre i desembre- els passatgers de l'equipament només han disminuït un 3% respecte al 2014. El motiu és que continua la dependència de l'aeròdrom en Ryanair, ja que el 2015 la companyia irlandesa ha transportat gairebé el 86% dels usuaris de Girona (més d'un milió i mig de viatgers).

Pocs símptomes de millora

Del balanç del 2015 de l'aeroport de Girona, els únics resultats positius han estat en les mercaderies. L'equipament de Vilobí ha transportat durant el 2015 prop de 96 tones (un total de 95.914 quilos), que són un 3,5% més que el 2014. Pel que fa a la programació del 2016 de l'aeròdrom gironí, de moment els símptomes de millora són pocs. La raó és que, tot i que l'aeroport tindrà noves companyies -com Jet2 i Scandjet-, Ryanair ja ha confirmat que aquest any tornarà a reduir les rutes que farà a l'estiu a Girona perquè passarà de 36 a 29 rutes. És per això que, tenint en compte el pes de l'aerolínia per a l'equipament de Vilobí, tot apunta que l'aeròdrom gironí tindrà dificultats per aturar la tendència negativa que ha acumulat els últims anys.

De moment, el registre anual del 2015 s'aproxima més al 2003 -quan llavors l'aeroport de Girona va obtenir gairebé un milió i mig de viatgers- que al 2014. Més lluny queda el 2004, quan Girona va passar a ser base de Ryanair i va fregar els tres milions d'usuaris anuals.