Un estudi afirma que un de cada quatre escolars pateix «bullying»

L'informe es basa en 25.000 estudiants i diu que el 90% de la violència escolar és invisible

06.02.2016 | 06:00

La contundència de l´escola d´educació Infantil i Primària Aldric, de Cassà de la Selva, per tallar de soca-rel una situació d´assetjament escolar ha posat de manifest que aquest és un problema proper i mereixedor de la màxima atenció per part de tota la comunitat educativa. Un fet que avala el resultat d´un estudi en el qual han participat 25.000 estudiants de centres públics, privats i concertats de 14 comunitats autònomes, segons el qual un de cada quatre escolars d´entre Primària i Batxillerat són víctimes de bullying.

Pel que fa al col·legi cassanenc, la seva direcció va decidir expulsar durant una setmana –la passada– tres alumnes d´entre 9 i 10 anys per fer bullying a un company, una mesura dràstica que el Departament d´Ensenyament ha emmarcat en l´autonomia del centre i, després de la qual, la Junta Central de Directors de Primària de Catalunya va afimar que actuaran amb rotunditat contra l´assetjament. D´altra banda, la setmana passada la consellera d´Ensenyament, Meritxell Ruiz, va avançar que es reforçarà la formació dels docents en aquest àmbit; mentre que, pocs dies abans, el Ministeri d´Educació va anunciar un paquet de mesures que inclou un telèfon gratuït obert a les víctimes de bullying.

Un estudi dirigit per la directora de l´Institut d´Innovació Educativa i per un professor de la Universitat d´Alcalà, que també dirigeix el Mobbing Research, aporta dades com ara que prop del 25% d´estudiants pateix assetjament o violència a les aules. Aquesta inclou tant agressions físiques com psicològiques, que poden anar des d´assetjament verbal, amenaces, intimidació o coaccions. La informació es recull en l´informe titulat «Cisneros X. Violència i assetjament escolar a Espanya» que, segons els seus autors, és el més exhaustiu dels que s´han realitzat a Europa en aquesta matèria.

L´estudi conclou que no hi ha cap perfil determinant o concret de l´alumne que pateix bullying i que, sovint, un fet puntual o insignificant provoca que l´agressor converteixi un company en la seva «presa». Una dada rellevant és que el 90% de la violència que es produeix a l´escola no és visible

Seqüel·les psicològiques
El treball alerta que els escolars víctimes presenten una simptomatologia clínica determinada, amb seqüel·les psicològiques com la disminució de l´autoestima (en un 57,2%), somatitzacions (55%), depressió (54,8%), símptomes propis d´estrés postraumàtic (53,7%), autoimatge negativa (53%) o ansietat (43%).

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema