La contundència de l’escola d’educació Infantil i Primària Aldric, de Cassà de la Selva, per tallar de soca-rel una situació d’assetjament escolar ha posat de manifest que aquest és un problema proper i mereixedor de la màxima atenció per part de tota la comunitat educativa. Un fet que avala el resultat d’un estudi en el qual han participat 25.000 estudiants de centres públics, privats i concertats de 14 comunitats autònomes, segons el qual un de cada quatre escolars d’entre Primària i Batxillerat són víctimes de bullying.

Pel que fa al col·legi cassanenc, la seva direcció va decidir expulsar durant una setmana -la passada- tres alumnes d’entre 9 i 10 anys per fer bullying a un company, una mesura dràstica que el Departament d’Ensenyament ha emmarcat en l’autonomia del centre i, després de la qual, la Junta Central de Directors de Primària de Catalunya va afimar que actuaran amb rotunditat contra l’assetjament. D’altra banda, la setmana passada la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va avançar que es reforçarà la formació dels docents en aquest àmbit; mentre que, pocs dies abans, el Ministeri d’Educació va anunciar un paquet de mesures que inclou un telèfon gratuït obert a les víctimes de bullying.

Un estudi dirigit per la directora de l’Institut d’Innovació Educativa i per un professor de la Universitat d’Alcalà, que també dirigeix el Mobbing Research, aporta dades com ara que prop del 25% d’estudiants pateix assetjament o violència a les aules. Aquesta inclou tant agressions físiques com psicològiques, que poden anar des d’assetjament verbal, amenaces, intimidació o coaccions. La informació es recull en l’informe titulat «Cisneros X. Violència i assetjament escolar a Espanya» que, segons els seus autors, és el més exhaustiu dels que s’han realitzat a Europa en aquesta matèria.

L’estudi conclou que no hi ha cap perfil determinant o concret de l’alumne que pateix bullying i que, sovint, un fet puntual o insignificant provoca que l’agressor converteixi un company en la seva «presa». Una dada rellevant és que el 90% de la violència que es produeix a l’escola no és visible

Seqüel·les psicològiques

El treball alerta que els escolars víctimes presenten una simptomatologia clínica determinada, amb seqüel·les psicològiques com la disminució de l’autoestima (en un 57,2%), somatitzacions (55%), depressió (54,8%), símptomes propis d’estrés postraumàtic (53,7%), autoimatge negativa (53%) o ansietat (43%).