Hi ha setmanes i setmanes, però aquesta darrera per a Renfe i els seus usuaris ha estat de les més negres. A l'incendi de dimarts que va provocar el gran caos a les rodalies de Barcelona, s'hi han afegit altres incidències que no ajuden gens a millorar la qualitat del servei. Una d'elles va passar dijous al matí, quan un comboi de la línia Barcelona-Blanes (L1) va circular entre les estacions d'Arenys i Canet amb una porta completament oberta.

Els usuaris que al voltant de dos quarts de dotze del migdia viatjaven en aquell tren, en direcció a Blanes, van quedar sorpresos i alguns indignats en veure que la porta d'un dels vagons no es tancava i el conductor decidia arrencar i marxar. Una viatgera que anava a Blanes, Júlia Gerez Brunet, va explicar a Diari de Girona que el tren procedent de Barcelona va arribar amb tota normalitat a Arenys de Mar.

Tres minuts d’intents

«Quan va sonar el senyal que avisa del tancament de portes, aquella no es va tancar», va afirmar Gerez, que va afegir que «vam estar tres minuts aturats, esperant si la porta es tancava, però no ho va fer». La usuària, que és veïna de Blanes i estudia a Barcelona, es va mostrar indignada: «el tren va tirar endavant i va circular a velocitat normal fins a Canet».

En aquella estació, el comboi es va aturar i en el moment d'iniciar de nou la marxa, la porta es va tancar, sense que es produís cap altra incidència. La distància entre les dues estacions és relativament curta i el temps de circulació no supera els tres minuts. Els usuaris no van poder alertar l’interventor del comboi, segons va explicar la testimoni, perquè no va passar per aquell vagó en cap moment.

De fet, diversos viatgers han explicat en altres ocasions que en aquesta línia els revisors passen poc sovint precisament pels problemes amb usuaris que viatgen sense bitllet.

Una altra de les queixes ­habituals dels passatgers del servei de trens, sigui Rodalies o Mitjana ­Distància, és la manca d’informació quan es produeixen incidències. Precisament, la testimoni que va viure l’episodi la porta del vagó també es va veure afectada pel caos de dimarts amb l’incendi que va aturar la circulació de trens a ­Barcelona i va obligar a anul·lar combois a la resta de Catalunya.

Júlia Gerez va explicar que l'única dada que es va donar als usuaris és que aquell comboi no entraria a la ciutat comtal i que quedaria aturat a Barcelona. «No ens van dir què passava, ni tampoc què podíem fer una vegada arribéssim a Badalona», va assegurar. Gerez explicava que «no ens van donar cap alternativa i jo vaig arribar al metro perquè vaig seguir altres persones que també hi anaven».

La megafonia

Malgrat que els mitjans de comunicació feia hores que explicaven la incidència de l’incendi, els combois de la línia RG1 entre Portbou i Barcelona no semblava que s’haguessin assabentat que els trens no podien entrar a la capital catalana i quedaven aturats entorn de la ciutat.

A la megafonia i a les pantalles de l’interior dels vagons s’anunciava que aquell comboi acabava a Barcelona-Sants, o sigui que travessava tota la ciutat, tot i que era impossible.