El nou responsable gironí del Departament d'Ensenyament, Josep Polanco (Girona, 1967), és llicenciat en Química industrial, va començar a exercir de professor el 1992 -a Figueres, Calonge, Ripoll o Olot-, el 2008 va assumir la direcció de l'institut de Santa Coloma de Farners i els últims 7 anys ha treballat a la Inspecció educativa -especialitzat en FP- a l'equip del seu predecessor, Albert Bayot. El càrrec que ara ocupa se li va proposar amb només 24 hores d'antelació.

Quin va ser el factor decisiu que el va fer acceptar la Direcció Territorial d'Ensenyament?

Saber que podria comptar amb les persones dels Serveis Territorials i dels centres.

És un encàrrec per a 18 mesos, és a dir, per a un curs i mig?

Sí, 18, 24 mesos. La previsió és aquest període, el temps que pugui treballar aquest govern.

És un termini molt ajustat. Què s'ha proposat com a fonamental?

Evidentment, que tenim un problema d'infraestructures i el Departament n'és conscient. Venim d'un període de molta dificultat econòmica i això ha fet que prioritzéssim la part pedagògica, però tenim un dèficit i hem de vetllar perquè es vagi reconduint. Aquesta és una prioritat. Una altra de molt important és l'orientació acadèmica i professional.

En quin sentit?

En el sentit de millorar les estratègies que funcionen a 4t d'ESO, per exemple, o de connectar bé les etapes d'ensenyaments obligatoris i postobligatoris. Una altra cosa que haurem de tenir en compte és l'augment de places a l'ESO, que en els propers anys també arribarà a la postobligatòria i hem de crear una oferta suficient de places. A Girona ja fa temps que treballem en diversificar l'oferta en FP, però també hem de pensar en com podem desenvolupar els batxillerats.

Els centres gironins tenen capacitat física per assumir aquest creixement que descriu?

Això s'està planificant ara. S'està treballant en com planificar bé el tema dels espais per quan aquest increment d'alumnes de Secundària es traslladi a la postobligatòria. El més imminent és per al proper curs i, per exemple, a Girona veiem que la Secundària creix d'un o de dos grups. Per a una ciutat és un canvi important. Però l'efecte de disminució dels P3 i dels augments d'ESO el tenim arreu.

Què han previst per al Batxillerat?

Ara mateix, els batxillerats artístics estan repartits en el territori i hem de mirar d'ampliar l'oferta, perquè estem detectant que cada vegada té més demanda.

Ha dit que desencallar obres és prioritari. Sense uns pressupostos, quines possibilitats hi ha?

Bé, tenim tot un tema acumulat de construcció que aquesta setmana hem tractat.

Ho pot concretar?

De cara a l'estiu, estem parlant d'obres de reforma, adequació i millora i aquestes tiren endavant amb una previsió d'actuació important. Crec que suficient. Estem treballant per resoldre les coses més urgents i immediates, en necessitat d'escolarització i de seguretat.

Es trauran barracons?

Aquest és el tema que anem a parlar. Ens preocupa molt, la veritat. I ho torno a dir, de coneixement n'hi ha. Ara hem de procurar que això es desencalli i anar eliminant mòduls prefabricats. Hi estan malament els alumnes? No, les condicions són dignes. Però, en la mesura que poguem, hem de procurar passar a un edifici.

Insistirà al Departament?

Sí.

Que Girona lideri el rànquing català en nombre de barracons vol dir que ha quedat de banda?

El Departament va optar per resoldre els problemes d'escolarització i per una solució que en el seu moment era provisional, però que s'ha anat afiançant en el temps. Ens ha passat per sobre la crisi i jo crec que no es comptava que es podia perllongar tants anys.

Què hi ha darrere l'assetjament escolar?

No hi ha una única causa, són diferents factors que influeixen sobre una persona, que fan que desenvolupi una manca de respecte envers els altres. Segurament, quan parlem de faltes greus de comportament al darrere tenim situacions complexes. És un tema present a les aules i a la societat, en el que hem de treballar conjuntament el centre, els serveis socials i els de salut. Hem de generar protocols d'actuació que diguin qui fa què i en quin moment.

Quina és la incidència real del "bullying" a Girona?

Els casos que tenim detectats són puntuals i cada cas necessita de l'estudi particular de la situació de l'alumne, l'entorn, les famílies... De situacions d'assetjament, malauradament, se'n donen i no podem tolerar-les, hi hem d'intervenir i buscar solucions. Al darrere hi ha molt de patiment i això preocupa molt als docents, que des d'Ensenyament intentarem formar bé.

Una variant és el ciberassetjament. És partidari de regular l'ús de dispositius mòbils als centres?

Dins un smartphone hi ha unes possibilitats d'aprenentatge que hem d'aprofitar. La clau està en l'ús.

Què em diu de l'extensió de la jornada intensiva a Primària?

El Departament no aposta per la jornada continuada a Primària, però tampoc es nega que hi hagi un període d'experimentació a partir del qual es puguin treure conclusions. La informació que n'estem obtenint és positiva i, sobretot, queda garantida una oferta d'activitat a la tarda en què cap alumne quedi exclòs per raó econòmica.

A quins centres s'ampliarà?

El nostre compromís és que les famílies tindran aquesta informació abans de la preinscripció. Es concretarà en breu.