Les distraccions, causa de sinistres viaris

Aquest fet i els avançaments són els principals culpables dels accidents de trànsit des de principis de 2015

25.02.2016 | 07:15
Les distraccions, causa de sinistres viaris

Les distraccions són la preocupació de la Mutual de Conductors. «Conduir temeràriament influeix sobretot en les distraccions, perquè sobretot aquest any i ja des del 2015 portem una sinistralitat molt elevada per culpa de les distraccions i dels avançaments», va exposar Josep Maria Ambrós (president de la Mutual de Conductors).

És una fundació privada sense ànim de lucre que va néixer l'any 2009 a Catalunya amb la finalitat de beneficiar la societat. La Fundació treballa en la promoció d'estudis, campanyes i accions de formació i assessorament amb l'objectiu d'influenciar en l'actitud dels automobilistes i amb programes d'interès social.

Ahir van ser a Olot per escenificar Canvi de Marxa. Ho van organitzar amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, l'Ajuntament (Institut Muncipal d'Educació) i la Policia Municipal d'Olot.

L'espectacle Canvi de Marxa va dirigit als alumnes d'entre 14 i 18 anys que van als instituts. Ahir, els joves que van omplir la platea del teatre desconeixien el que anaven a veure. Per això estaven contents i distesos.

La força de l'espectacle els va posar en estat de concentració i els va tensar els rostres. Dues germanes tenien una conversa telefònica, en la qual una comunicava a l'altra que es trobava immersa en un accident. La jove explicava com havia procedit per avisar els Serveis d'Emergències: policia, ambulàncies i bombers.

Durant el relat s'intercalaven imatges reals d'accidents en una situació similar a l'explicada per la jove. Els llums taronges i vermells de les ambulàncies i de la polícia il·luminaven els cossos ensangnats de les víctimes i deixaven veure els rostres desesperats dels acompanyants.

Els espectadors veien que es tractava de nois i noies de la seva edat. Joves que vivien en tranquil·litat fins el dia que, sense adonar-se'n, es van trobar en la complicació extrema d'un accident de trànsit.

Acabada la representació, van sorgir els resultats del que podia semblar un mal somni. És a dir, que després dels llums i de les sirenes no sempre el despertar és al còmode llit, on s'ha passat la infància.

Van aparèixer els testimonis. Un policia, un bomber i un membre del Servei d'Emergències Mèdiques van explicar les seves experiències professionals sobre casos. En el context d'un accident els professionals es troben amb les coses més inesperades. Per exemple, treure un nadó de sota un seient o trobar persones mutilades amb plena consciència. Ells han de reaccionar de la millor manera per poder salvar vides.

Només el 2014 el SEM a les comarques gironines va activar 1.600 codis d'emergències. Set-cents trenta-quatre van ser codis de politraumatismes, una bona part d'ells per causa d'accidents de trànsit.

També va parlar una persona que ha de patir les conseqüències de l'accident de per vida i el familiar d'una víctima.

Sortida

Acabat l'espectacle, els joves van sortir impactats. «Impactar per conscienciar és el que volem», va apuntar Josep Maria Ambrós. Sobre la recollida d'impressions dels joves a la sortida, va descobrir: «La nostra estadística exposa que el 95% dels joves escriuen la paraula impacte al full de recollida d'impressions». Va repetir: «És el que volem». També va indicar que un 63% dels joves consultats havia apuntat que canviaria la seva actitud sobre el que tenia pensat per quan entrés a l'edat de conduir.

Present a l'acte, el cap de la Policia Municipal, Ignasi López, també va opinar sobre el moment en sinistralitat juvenil a Olot. Va explicar que el canvi de la normativa antiga per l'actual va ser transcendent. «Llavors -va explicar-, la mainada va tardar un any a poder anar en moto». També va apuntar el fet que un menor no pugui carregar viatgers al seu vehicle.

Va considerar: «Tot això eren mesures que van contribuir a reduir la sinistralitat». A més de la modificació a la normativa, va assenyalar:?«La crisi va acabar de fer el que faltava. El poder adquisitiu de molts pares i mares no permetia tenir tants diners com perquè tota la mainada tingués una motocicleta a les portes de disposar del carnet de conduir.

Jaume Mir (regidor d'Ensenyament pel PSC) va explicar que havien fet l'espectacle perquè comptés a nivell curricular. Va avançar que pensen muntar jornades sobre bicicletes i cotxes.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema