Una distracció d’un segon pot causar un accident de trànsit mortal», assegura el cap de trànsit dels Mossos d’Esquadra a Girona, l’inspector Pedro Castrejón. Un de cada tres sinistres viaris amb víctimes mortals o greus són a causa de distraccions. Una dada que es pot extrapolar a la província de Girona, on hi ha hagut «un repunt progressiu dels accidents on la causa són les distraccions». El protagonista en la majoria de casos és el telèfon mòbil. Segons el cap de trànsit, es dóna en el 90% dels fets.

Ho atribueix al fet que les noves tecnologies s’han estès a la vida quotidiana i en la conducció. A més del mòbil, el navegador GPS és un element que fa perdre l’atenció. Amb tot, Castrejón recorda que tant el smartphone com el navegador «si s’utilitzen de forma correcta tenen els seus beneficis per a la conducció». El telèfon, per exemple, serveix per alertar d’un accident i trucar al 112. I el navegador, perquè la gent no es perdi.

La mala praxi, però, es porta a terme quan la gent manipula el telèfon mentre condueix sense connectar-se al bluetooth ni tampoc el col·loca en un suport. Això fa perdre l’atenció de qui està al volant. Un dels aspectes que més preocupa als Mossos, asseguren, és el d’enviar missatges, per exemple via Whatsapp, fet que provoca encara més pèrdua d’atenció. Entre les accions que també es consideren distraccions hi : manipular el navegador, llegir documents al vehicle, menjar, mantenir una conversa amb les persones que van als seients del darrere i girar-se, entre altres.

I en què es tradueix una distracció? Lentitud de reflexos, tenir reaccions més lentes i una disminució de la distància de seguretat. El cap de trànsit dels Mossos a Girona destaca que es produeixen molts encalços per la distracció del mòbil. Un exemple típic és el de tres cotxes en un semàfor. El conductor del mig manipula el mòbil, el de davant de tot es mou en posar-se verd i l’últim, en pensar que també es mourà el del mig, arrenca i fa un encalç. Castrejón també remarca que usar el mòbil mentre es fa cua o s’està esperant en un semàfor és una infracció. La sanció per l’ús del telèfon és de 200 euros i la pèrdua de tres punts del carnet. Sancions que, segons l’inspector, han anat molt a l’alça.

De fet, un estudi del Servei Català de Trànsit destaca que si «s’utilitza el mòbil conduint tens 10 vegades més risc d’accident que si no fas aquesta utilització. Seria igual que anar amb una taxa d’alcohol de 1 mg/litre», afegeix.

Per poder combatre les distraccions els Mossos fan controls estàtics, campanyes i controls dinàmics. Un d’aquests últims és el del vehicle camuflat que grava les infraccions. A partir d’ara Trànsit activarà el seu helicòpter per captar aquest tipus de fets, entre altres.

Petició judicial a les telefonies

En casos d’accidents greus o mortals el mòbil pot haver estat determinant i ser-ne la causa. El sergent David Puigdemont, Cap de la Unitat d’Investigació d’Accidents, destaca que per poder-ho corroborar en cas que ho sospitin fan una petició al jutjat. Consisteix a demanar a la companyia de telefonia «la ubicació i la tramesa tant de veu com de dades». Amb això els agents poden «trobar que en un número de telèfon hi hagi registrat un moviment de veu o podem veure que la persona estava enviant missatges o estava en una aplicació en tenir l’accident».