El conseller de Salut, Toni Comín, s'ha compromès a investigar les incidències detectades durant el desplegament de les noves ambulàncies del SEM. Responent a una pregunta parlamentària sobre el nou transport sanitari, que a Girona funciona des de mitjans de gener, el nou responsable del Departament de Salut ha reconegut que aquest model està generant «incidències» i que la conselleria està treballant per a solucionar-les. Comín ha explicat que s'obriran expedients i que en cas de detectar «irregularitats injustificables», s'actuarà amb «contundència».

Això sí, ha demanat una mica més de temps per a esbrinar si aquestes incidències, com les que s'han detectat en el transport sanitari no urgent i de les que s'han queixat tant pacients com institucions com l'hospital de Palamós, són les pròpies del procés d'implantació o si deriven del model en si. Comín ha recordat que hi ha zones de Catalunya, com la regió sanitària de Girona, on encara no fa tres mesos que s'està treballant amb el nou model del SEM, i que per tant, no es poden treure conclusions precipitades.

A més, des de la direcció del Servei Català de la Salut ja s’ha encarregat una metodologia i anàlisi de la implantació del model, que s’enllestirà el pròxim trimestre per tal de fer les reformes i modificacions que es considerin necessàries, apunten des del Departament.

Un model polèmic

Amb tot, Comín ha recordat que aquest nou model, que inclou un nou Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR) perquè el metge actui in situ, s’inspira en el desenvolupat des dels anys 80 a Barcelona, on el sector ha reconegut que ha obtingut resultats positius. «És el model de països com Dinamarca o Suècia i prioritza l’estabilització del malalt allà on es troba abans de procedir al seu trasllat», ha indicat. Una de les crítiques dels que contraris a aquest model, com el Col·legi de Metges de Girona, és, però, que el sistema no s'adequa a les necessitats d'un territori com les comarques gironines, amb nuclis de població molt més dispersos que a Barcelona.