El Col·legi d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Girona va rebre l'any passat 75 denúncies de pacients, gairebé quatre vegades més que el 2014, que van ser 18, i molt lluny de les quinze o vint que havia rebut en els anys anteriors. De les 75 reclamacions de l'any passat, 65 estaven vinculades al cas de la clínica Edental Girona, regentada per dos professionals que van deixar penjats els pacients que ja havien pagat els seus tractaments mitjançant una financera. La clínica va ser traspassada a un dentista que es va trobar amb els tractaments inacabats, i en molts casos, inadequats, expliquen des del Col·legi. El cas es va acabar tramitant per la via judicial.

En els darrers cinc anys, l'altre boom de denúncies al Col·legi va ser l'any 2013, quan van ser 40 les reclamacions rebudes, coincidint amb el tancament sobtat de la clínica que Vitaldent tenia a la carretera Barcelona de Girona.

La presidenta del Col·legi d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Girona, la doctora Maria Pilar Casas, explica que els motius més freqüents d'aquestes denúncies, a part dels econòmics, solen estar relacionats amb tractaments implantològics que no han funcionat, protèsis, pèrdues de peces dentals per fractures i casos d'ortodòncies. La majoria de les reclamacions es concentren en les mal anomenades clíniques low cost, entre elles, les franquícies dentals.

Les dades de l'Agència Catalana de Consum també mostren una clara tendència a l'alça de les consultes, denúncies i reclamacions sobre els serveis dentals, que s'han doblat entre 2014 i 2015. Es van sumar 31 consultes, denúncies i reclamacions a les comarques gironines l'any passat, mentre que l'anterior havien estat 15. A tot Catalunya, es va passar de 64 el 2014 a 115 el 2015.

Entre els motius pels quals els pacients es van adreçar a Consum, hi ha els serveis no prestats o només parcialment; els serveis defectuosos i amb danys; la disconformitat amb la comanda quan la qualitat no s'ajusta al descrit; la insatisfacció amb el servei postvenda o incorreccions en la factura.

Demanen canvis al sector

Els escàndols que han esquitxat les cadenes Funnydent -amb el propietari acusat d'estafa- i Vitaldent -amb la cúpula acusada de blanqueig de diners, atemptat contra la hisenda pública, etc.- han posat en qüestió el model del sector de l'odontologia, que ha viscut una gran bombolla, i els professionals han decidit aixecar la veu per reclamar canvis. "L'odontologia ha de ser dels dentistes i no dels empresaris", diu la doctora Casas.

Els odontòlegs fa temps que denuncien la mercantilització de la salut bucodental i demanen una legislació més estricta per evitar que el pacient sigui tractat com un client. "Parlem de negocis que funcionen per objectius de facturació, sense tenir en compte la salut del pacient, que requereix un tractament individualitzat i no en sèrie, com acostuma a passar a les franquícies", explica la presidenta dels dentistes gironins.

Destaca, però, que no es pot acusar els professionals que hi treballen, sovint són odontòlegs joves que aconsegueixen així les seves primeres feines, i que acaben sotmesos a una precarietat laboral i cobrant per objectius de facturació. És una de les conseqüencies de l'increment de llicenciats, ja que en els darrers anys s'ha passat de 8 a 22 facultats. "Tot plegat desemboca en molta rotació del personal, fet que suposa una posició de debilitat del pacient, que no sap mai qui l'atendrà i si seguirà els mateixos criteris que l'anterior", indica.

"El model de franquícia està bé per a molts negocis, però no per a la salut. Ara per ara la llei és molt laxa i pots obrir una clínica dental com qualsevol altre negoci, no cal que hi estigui al davant un professional mèdic, tot i que hauria de ser així", explica, i afegeix: "només has de demanar al Col·legi que registri i autoritzi la clínica i després Salut acaba de fer les inspeccions per assegurar que es compleixen els requeriments per practicar l'activitat".

Un altre dels factors que expliquen la bombolla dental és la publicitat amb què capten els clients. "Fan servir personatges famosos, llancen campanyes agressives i enganyoses, ofereixen targetes de fidelitat, 2x1 i descomptes si els portes més clients", explica la presidenta del COEC. "Un cop mires la lletra petita, però, el que semblava barat no ho acaba sent, al revés, perquè t'ho cobren per una altra banda, per exemple amb proves innecessàries o més tractaments dels que et farien falta", apunta.

En aquest sentit, creu que també cal reeducar la població perquè apliqui una màxima: "el dentista no és car, és costós. El que surt car és la deixadesa de les dents".