La lluita contra la venda abusiva centra els esforços de l'Oficina de Consum de la Garrotxa. L'esforç -segons Anna Bertran (responsable de l'Oficina)- té resultats. Fonamenta l'afirmació en un percentatge. Les reclamacions dels consumidors el 2015 van baixar un 15% respecte al 2014. Tot i això, va haver-hi 573 reclamacions en un total de 2.988 visites.

Bertran explica que la reducció té tres orígens, el Decret de Mediació del 2014, la creació d'una taxa a les empreses reclamades i la prevenció. El Decret obliga a fer una reclamació prèvia a l'empresa proveïdora del servei en venda, abans de portar una reclamació a l'Oficina de Consum. La taxa entra en vigor el mes que ve, però ha encomanat prudència a les empreses. Des de l'abril, a partir de les 100 primeres, cada reclamació tindrà un cost de 50 € a l'empresa reclamada. La prevenció -segons ella- és la part més fonamental de la reducció. «La gent -explica- abans de signar res truquen a veure si allò que els han intentat vendre està bé».

Posa exemples, durant el febrer van voltar comercials d'una companyia elèctrica per Olot. «Van anar per les cases -recorda- i els van dir que els oferien descomptes». El resultat va ser que pocs dies després, persones es van adreçar a l'Oficina de Consum per demanar com ho podien fer per ?desistir del contracte. «Hi ha 14 dies per desistir d'un contracte», exposa.

Segons ella, la venda abusiva pot arribar a ser molt cargolada. Explica el cas de l'aigua potable: «Anaven per les cases a analitzar si l'aigua era potable», comença. Segueix: «És una empresa que si els deixes entrar et demanen un vas d'aigua, hi tiren unes gotes, fan precipitar el manganès i el vas et queda granatós». Feta la prova, diuen que l'aigua no és potable i pot produir problemes d'ossos i càncer. Llavors ofereixen la solució. Es tracta d'un desionitzador d'agua. Explica: «Et treu els ions i l'aigua et queda destilada pel mòdic preu de 1.800 €».

N'exposa una altra: «No fa massa -afirma- hi havia dues noies, una a l'ambulatori i l'altra a l'Hospital Comarcal de la Garrotxa». Prossegueix: «Demanaven dades a la gent que sortia de visita». La gent es pensava que eren de l'ambulatori i de l'hospital i s'explicaven.

«Al cap d'un temps -explica-, tu ja no ho recordes. Llavors truquen i afimen: Truquem de Salut. Vostè té problemes de lumbars». Llavors ofereixen aparells de magnetoteràpia per 3.000 €. «En aquest cas -explica-, vàrem avisar els Mossos d'Esquadra»

Bertran afirma que per sort ni els venedors de desionitzadors ni els dels aparells de magnetoteràpia van tenir èxit. Els motius van ser que Consum va avisar les enquestadores i la gent abans de comprar un desionitzador de 1.800 € va trucar l'Oficina de Consum

Explica que fan tantes xerrades als casals d'avis que tothom el té clavat a la nevera. Mostra un iman amb el número de telèfon de l'Oficina de Consum. Bertran demana col·laboració entre comarques per no traslladar males accions.