La jornada de vaga general a França va obligar ahir a cancel·lar vols a l'aeroport de Girona-Costa Brava, i va tornar a provocar retards de fins a una hora en les altres rutes que operaven des de la base aèria de la demarcació. És la segona vegada en poc més d'una setmana que l'aeròdrom pateix retards a causa de les protestes dels controladors aeris gals, després que aquests decidíssin fer una aturada els dies 20 i 21 de març, una vaga que ja va obligar a cancel·lar diverses rutes.

Aquesta vegada, el motiu de queixa dels controladors s'emmarcava en el context d'una aturada general a França en protesta per la reforma laboral impulsada pel goven de François Hollande. Tot i que aquesta vegada la vaga d'aquest col·lectiu ja estava anunciada, això no va impedir que Ryanair hagués de cancel·lar quatre de les 18 rutes programades.

Es tracta de les dues que feien el trajecte d'anada i tornada a Bristol, al Regne Unit, i Frankfurt a Alemanya. Segons va informar Aena, els altres 18 vols a l'aeròdrom de Vilobí d'Onyar van sortir i arribar sense problema, si bé ho van fer amb retards de fins a una hora, com és el cas del de Manchester (una hora), Dusseldorf, (una hora), Pisa (mitja hora) o Brusel·les (un quart d'hora). Curiosament, el vol entre Girona i París-Beauvais va operar tot i la vaga, encara que ho va fer també amb un lleuger retard.

A l'aeroport en cap moment es va viure una situació caòtica a causa en part de la poca freqüència de vols durant aquests dies, més enllà d'algunes cues a les oficines de Ryanair i de Lesma Handling (la companyia que assisteix les aeronaus a terra), per part d'usuaris que volien canviar els vols o reclamar l'import.

La creuada de Ryanair

A diferència de l'anterior aturada, en aquest cas molts viatgers ja estaven avisats de possibles alteracions en els vols. I com en l'anterior ocasió, Ryanair va informar els seus clients que els mantindria informats via correu electrònic o telèfon mòbil dels canvis o retards en els seus vols.

Així mateix, va tornar a fer una crida als consumidors per firmar una petició contra el dret de vaga dels controladors i enviar-la a la Unió Europea.

L'aerolínia irlandesa considera que aquests col·lectius haurien de tenir el mateix estatus que les forces de seguretat, que tenen limitat aquest dret, i va instar-los a buscar vies alternatives per a protestar que no interfereixin en «el desig dels usuaris d'anar de vacances».

La vaga de controladors aeris francesos també va obligar a cancel·lar almenys 36 vols ahir a l'Aeroport del Prat, segons va informar Aena. Com en el cas de Girona, es va tractar de trajectes que no només enllaçàven la capital catalana amb ciutats franceses sinó de trajectes que havien de sobrevolar l'espai aeri gal.

Tal i com va informar ACN, una de les companyies més afectades va ser Ryanair, amb 14 vols cancel·lats, set d'arribada a Barcelona i set de sortida amb destinacions com Manchester, Edimburg, Londres, Bristol, Roma, Bolonya, Frankfurt o Charleroi, segons va informar la seva pàgina web.

Per la seva banda, Vueling va anul·lar almenys dos vols amb destinació i sortida París. I Air France va informar que no es van anul·lar els vols que connecten Barcelona amb la capital francesa però la majoria van volar amb una hora de retard. Segons Aena, al llarg d'ahir es van programar 903 vols que connecten amb ciutats europees.

A la zona de sortides de la Terminal 1 de l'Aeroport del Prat, durant el primer tram del matí es van acumular les cues als mostradors de Vueling, on els passatgers afectats per la cancel·lació dels vols de primera hora buscaven alternatives. Un d'ells va ser Xavier Rovira, que va explicar a l'ACN que esperava tenir una plaça per volar a París al migdia però va ser impossible.

Rovira va lamentar que la companyia els va avisar «tard» de la cancel·lació, amb un missatge al voltant de les 6 hores. Amb tot, també en va exculpar Vueling, ja que creu que ha estat una situació sobrevinguda per la vaga a França. La vaga, però, també va repercutir en vols nacionals que depenien d'avions provinents de l'espai aeri francès.