Connexió escolar Marroc-Girona

Docents gironins s'aproximen a la cultura del seu alumnat nouvingut

12.04.2016 | 07:14
Connexió escolar Marroc-Girona

Un projecte d´intercanvi educatiu i cultural posa en contacte professionals de l´ensenyament de les ciutats de Girona i de Xauen des de fa set anys. En les últimes edicions, la delegació gironina ha constatat els problemes d´inadaptació que pateixen fills de famílies immigrades, escolaritzats en el sistema català i d´altres països, que la crisi econòmica ha forçat a tornar al seu país d´origen

Girona i Marroc constitueixen dos mons educatius diferents però connectats pels moviments migratoris, que ha portat un gran nombre d´alumnes d´origen marroquí a les aules gironines. La voluntat de comprendre i aprendre va originar, fa set anys, un programa d´intercanvi docent entre ambdós llocs que darrerament ha detectat un problema nou: la inadaptació d´infants escolaritzats a Girona fins que les seves famílies tornen al Marroc, forçades per la crisi i la manca de feina.

L´associació sense ànim de lucre ECCIT és la responsable d´aquest projecte d´intercanvi de docents i educadors socials entre Girona i Xauen (al nord-est del Marroc), que realitza amb la Federació d´Educació de CCOO de Girona i la Fundació Pau i Solidaritat del mateix sindicat. El coordinador de la iniciativa és Yasser Saadoune, que aquesta Setmana Santa ha acompanyat una delegació de 30 mestres gironins a Xauen.

La setena edició de l´intercanvi va arrencar al febrer, amb sessions preparatòries a Girona. Després, del 20 al 25 de març, durant tres dies els docents van acudir a una escola de Primària de Xauen i a una altra de rural, al poble de Bab Taza; l´última jornada, els gironins van dirigir la classe amb el suport de professorat autòcton. L´estada va incloure una trobada amb un imam i amb un sindicat o tallers culturals.

La segona part de l´intercanvi es farà del 18 al 23 d´abril, quan 22 mestres marroquins vindran a Girona i coneixeran, per exemple, un pla educatiu basat en la música a l´escola Santa Eugènia i l´aula d´acollida que funciona a l´institut; o participaran en una activitat organitzada pel Departamet d´Àrab de l´Escola Oficial d´Idiomes. L´Ajuntament de Girona patrocina l´intercanvi, que s´autofinança i té el suport d´entitats socials i dels consistoris de Xauen i Bab Taza. A més, fa 5 anys que el Departament d´Ensenyament reconeix l´activitat com a formació del professorat i aquest 2016, per primer cop, el Marroc l´ha declarat Jornada Intercultural. Val a dir que el contacte entre docents s´allargà més enllà dels viatges.

«És una cooperació de tu a tu entre docents que es troben amb problemes reals», va resumir Yasser Saadoune; per a qui els professionals gironins aporten els valors d´una «ciutat educadora i d´un corrent pedagògic molt fort» a un professorat marroquí que, entre d´altres qüestions, pateix «la falta de coordinació i de formació» del seu sistema educatiu.

Català en aules del Marroc
Saadoune va subratllar la inexistència del tractament de la diversitat a les escoles marroquines, on –va explicar– ara hi ha infants «retornats d´Espanya, França, Holanda... per la crisi». El coordinador de l´intercanvi va lamentar la mala gestió de la diversitat «perquè no ho han fet mai» i va alertar de les dificultats d´uns escolars que parlen català, castellà o la llengua del país on havien emigrat els seus pares –a més del seu dialecte–, però no l´àrab de l´escola. «Ara, quan anem al Marroc sempre trobem un alumne que ens fa de traductor», va explicar; especificant que s´hi han trobat infants que vivien a Castelló d´Empúries, Figueres, Roses o Salt. Tot plegat, ha creat un escenari nou en el qual Saadoune creu que l´experiència catalana –amb matisos i crítiques– pot ser d´ajuda per a l´escola marroquina.

En contrapartida, els mestres gironins accedeixen a informació clau per comprendre el sistema educatiu, la relació entre família i escola i la influència de la religió musulmana en la comunitat al Marroc, d´on prové una part important de l´alumnat nouvingut que s´incorpora a les seves aules, un cop s´ha completat el procés de reagrupament familiar.

En opinió de Yasser Saadoune, «els nens són víctimes dues vegades»: els que s´han reagrupat amb la seva família, perquè «ells no han escollit el procés migratori»; i els immigrants de segona generació, nascuts i escolaritzats a Girona, perquè han hagut de traslladar-se al país d´origen dels seus pares i encaixar en una cultura diferent a la del lloc on han crescut.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema