Tres dels quatre negocis de lloguer de cotxes que actualment hi ha a l'aeroport de Girona abaixaran la persiana a partir del proper mes de novembre. Aena ha tret el nou concurs per optar a algun dels sis locals que hi ha a la terminal i només s'hi ha presentat l'empresa Hertz. Això suposa que les altres firmes que actualment ofereixen aquest servei -Goldcar, Atesa i Europcar- tancaran l'oficina després d'anys operant a Girona. Les companyies lamenten que Aena ha endurit les condicions econòmiques en el nou concurs i que, a més, aquesta situació arriba en un moment de davallada progressiva del nombre de passatgers de l'equipament de Vilobí d'Onyar. Ara bé, això no vol dir que les firmes abandonin Girona, ja que poden optar a llogar terrenys privats al voltant de l'aeroport i oferir el servei des de l'exterior de les instal·lacions. Actualment, hi ha dues empreses que ja lloguen cotxes seguint aquesta fórmula.

De moment, a partir del mes de novembre només hi haurà una única oficina de lloguer de cotxes a l'equipament de Vilobí. El fet és que Aena ha tret el nou concurs per optar a algun dels sis locals de lloguers disponibles a la terminal de l'aeròdrom. Aquest procediment es fa cada vuit anys a tota la xarxa d'aeroports d'Aena d'arreu de l'Estat espanyol. Les empreses tenien temps de presentar-se fins al passat 7 de març i l'obertura de les diferents ofertes es farà el proper 19 d'abril.

En el cas de Girona, només s'ha rebut una oferta per part de l'empresa Hertz. Això vol dir que les altres tres firmes, que suposen el 75% dels negocis que hi havia fins ara, marxaran de l'aeroport gironí, on estaven presents des de feia anys. Per exemple, la companyia Goldcar hi operava des del 2006.

Enduriment de condicions

Per optar a algun dels locals de lloguer, les empreses han de presentar ofertes, tot i que Aena fixa uns mínims de sortida. En el darrer concurs, ara fa vuit anys, els mínims eren un lloguer mensual de 16.000 euros i un 3% de la facturació de cada oficina. Pel que fa al procés d'adjudicació dels espais, els negocis han de presentar ofertes a l'alça mitjançant un procediment en sobre tancat. Un cop s'obren les ofertes presentades, les millors tenen preferència per escollir tant el local com les places de pàrquing que volen.

Ara bé, en aquest nou concurs els mínims que estableix Aena són més exigents: 18.000 euros de lloguer i un 4% de la facturació de cada oficina. Per això, des d'algunes empreses han decidit no presentar cap oferta.

Queixes de les empreses

Aquesta situació ha provocat queixes entre les firmes del sector de lloguer de vehicles. Les companyies lamenten que l'enduriment de les condicions arriba en un moment baix per a l'aeroport de Girona, que encadena mesos de pèrdua de passatgers. El cas és que el 2015 es va tancar amb 1.775.318 viatgers (un 17,8% menys que el 2014) i per primera vegada des del 2004, l'equipament de Vilobí es va quedar per sota del llindar dels dos milions d'usuaris anuals.

Malgrat tot, el fet que les empreses no s'hagin presentat al concurs públic, no vol dir que abandonin Girona. Les companyies tenen l'opció de llogar terrenys privats al voltant de l'aeroport i continuar oferint el servei de lloguer de vehicles des de l'exterior. Actualment, les empreses Avis i Solmar ja segueixen aquest model.