Trepitjar les pedres del jaciment d'Empúries, recórrer el camí de ronda que va de Calella de Palafrugell a Llafranc, ullar les vistes que s'albiren des del castell de Montsoriu o contemplar la silueta del cap de Creus des del mar sense moure's del davant de la pantalla. Aquesta és la proposta del projecte Google Trekker Catalunya, una iniciativa conjunta de Google i la Generalitat per a potenciar les visites virtuals a partir de tecnologia òptica topogràfica, l'anomenada tecnologia Google Trekker.

El projecte aprofita el sistema de Google Street View, que fa accessibles milers de quilòmetres i carreteres a cop de clic, per anar un pas més enllà, cap al turisme virtual. Amb l'acord -el primer d'aquesta mena que realitza una administració a Europa amb el gegant informàtic-, es poden visitar 300 indrets d'arreu del país, xifra que situa Catalunya com la destinació europea amb més rutes "trekkejades" per quilòmetre quadrat.

Entre la llista de monuments i espais emblemàtics geolocalitzats que es poden contemplar amb l'ordinador, la tauleta o el mòbil n'hi ha de la Costa Brava -de Cadaqués a Blanes, per terra i per mar-, del Pirineu i Prepirineu -el bosc de la Grevolosa, a la Vall d'en Bas, o el santuari de Montgrony, a Gombrèn, per exemple- i també edificis com la Canònica de Santa Maria de Vilabertran, el monestir de Sant Pere de Rodes o el jaciment ibèric d'Ullastret.

La tecnologia Google Street View permet accedir a aquestes localitzacions des de Google Maps, veure-la amb una visió panoràmica de 360 graus i recórrer-les de manera immersiva.

Fins no fa gaire, això només era possible en aquells indrets on podia circular un vehicle motoritzat, el famós cotxe de Google, però gràcies a una motxilla que capta imatges mentre el seu portador camina, ara també és possible accedir a rutes que només es poden fer a peu, en parcs naturals, interiors de monuments o infraestructures turístiques.

Les imatges d'indrets com el centre històric de Peratallada i Banyoles, el camí natural de la Muga o la cala de Portlligat han estat gravades amb aquesta motxilla d'1,2 metres i 18 quilos de pes, que porta incorporada una càmera de 15 lents que capta imatges de 360 graus cada 2,5 segons.

Un cop processades, aquestes imatges s'incorporen a Street View per a poder ser visualitzades a través de l'ordinador, els dispositius mòbils i fins i tot, des d'unes ulleres de realitat virtual.

Aposta pel turisme virtual

Aquest projecte, segons indiquen els seus responsables, s'ha plantejat amb un doble objectiu. Per una banda, es vol potenciar l'atractiu turístic de Catalunya, reivindicant el seu patrimoni natural i cultural per a atreure els visitants que vulguin traspassar la pantalla per a trepitjar físicament aquests indrets.

Per l'altra, es vol mantenir el país com a destinació turística de referència en el camp de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació a l'hora de realitzar promoció turística. Per aquesta raó, aquests 300 indrets han estat incorporats també al web de promoció turística de la Generalitat (catalunya.com), de manera que s'hi pugui accedir des de la cartografia d'aquest portal.

Coordinat pel Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), en aquest projecte s'hi han implicat el Departament de Presidència, l'Agència Catalana de Turisme, adscrita al Departament d'Empresa i Coneixement, el Departament de Cultura, i el Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació. La Generalitat ha comptat, a més, amb la col·laboració de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i els patronats de turisme de les quatre diputacions catalanes.