L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, contractarà l'exconseller de Política Territorial i Obres Públiques Pere Macias per dirigir el projecte de connexió de les dues línies metropolitanes de tramvies per la Diagonal, un projecte al que l'anterior alcalde convergent de la Ciutat Comtal, Xavier Trías, s'oposava. Colau fitxa Macias com a director estratègic del projecte de connexió dels dos tramvies en què està treballant l'Ajuntament de Barcelona. Actualment Macias és el president del Cercle d'Infraestructures i va ser conseller de Política Territorial i Obres Públiques del 1997 al 2001, en l'època de Jordi Pujol.

Un cop analitzats els estudis tècnics, l'alcaldessa va dir a finals de març que connectar els tramvies per la superfície de la Diagonal era l'opció «més coherent». Per la seva part, el líder de CiU a l'Ajuntament, Xavier Trias, reticent al projecte, va demanar a Colau que estudiï totes les alternatives possibles abans de tirar endavant la unió dels tramvies, incloent la de fer passar un bus elèctric que uneixi les places de Francesc Macià i les Glòries.

L'Ajuntament de Barcelona ha decidit encarregar a Pere Macias la direcció estratègica de la connexió dels tramvies després de valorar la seva «expertesa professional» en matèria d'infraestructures i xarxa tramviària. Macias, que s'incorporarà al càrrec a partir del maig, treballarà sota la responsabilitat de la tinència d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat i assessorarà i coordinarà la interlocució entre els diferents agents implicats en el projecte, com són l'Ajuntament, l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), la Generalitat i TMB, entre d'altres.

Enginyer de camins

Pere Macias (Olot, 1956) és doctorat en enginyeria de Camins, Canals i Ports i professor de la Universitat Politècnica de Catalunya en matèria de legislació urbanística. Amb una llarga experiència en el camp de les infraestructures, del 1996 al 1997 va ser conseller de Medi Ambient de la Generalitat i, a partir d'aquell any, va passar a ocupar el càrrec de conseller de Política Territorial i Obres Públiques fins al 2001 impulsant, entre d'altres projectes, la implantació del TramBaix i el TramBesòs a la capital catalana.

Macias també va posar les bases de l'actual Pla Director d'Infraestructures que ja assenyalava la connexió de les dues xarxes tramviàries com un element determinant per incrementar la connectivitat amb la resta de xarxes actuals (metro, FGC i Rodalies) a escala metropolitana. Durant la seva etapa com a conseller també va ocupar el càrrec de president de l'ATM, des d'on va impulsar la integració tarifària i la Llei de Mobilitat de Catalunya.

El passat 1 de març l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat van signar el protocol de col·laboració per impulsar la connexió de les dues xarxes de tramvia després de l'acord institucional entre l'alcaldessa Ada Colau i el president Carles Puigdemont. El protocol estableix que l'Ajuntament determinarà el traçat de la unió del TramBaix i el TramBesòs d'acord amb els estudis tècnics. Uns estudis que han conclòs que l'alternativa que millor respon als diferents paràmetres avaluats és la connexió en superfície per la Diagonal, en el tram comprès entre Francesc Macià i Glòries.

Les obres tenen un cost previst de 175 milions d'euros, que costejarà l'ajuntament a 30 anys.